Onsdag 20/10 2010

av Fredrik Fyhr

Nu är jag pank. Blev överraskad, som jag alltid blir, men det går ihop. Jag måste skaffa mig en ny och jag är inte rädd för att vara kontroversiell eller krass. Mötet, den moraliska dimensionen. Det ska inte vara så långt, så det är lugnt. Det kommer lösa sig bra. Efter maten, efter antikvariaten, sånt, tjugofem spänn sammanlagt på Erikshjälpen; vinylen var i bra skick. Oroar mig bara för att det kan vara folk där, för det blir nog lätt trångt. Jag kommer gå dit igen. Själv. På vintern kan det bli fint. Slaskiga stövlar. En dörr som trögar upp sig. Två pundare stövlar in, stämningen måste bli uppriktig oavsett vad för misstankar man känner att en del har. Jag ser det som en plikt att göra revolt mot tisdagarna. Det finns ingenting som hindrar någon. Ingen förstår det, eller så förstår man det men handlar inte utefter vad man förstår. Vi Vill Inte Leva Som Vi Lär. Men det var fint. Jag bekände mig, oklart vad det var jag bekände. Om man ska leva utan spel måste man vara ärlig. Jag tror jag sa så. Jag vaknade och var nästan lycklig. Bara två bilder. En pojke kommer in på ICA, ska praoa där. Träffar en gubbe som inte orkar. Pojkens mamma och pappa har inget jobb och inga vänner. Skolan tilldelar platsen. På skolan sitter barnen på toalettstolarna i mörkret, stela av skräck. Toaletterna har automatiska lysen som slocknar när dom sitter stilla. Barnen är mörkrädda. Dom sitter där och vågar inte röra på sig, i mörkret. Det tas upp på Hem och skola-mötet. Efter föreläsningen, gick upp mot grönskan. Jag antar att det var kärlek. När jag kom tillbaka var hon inte kvar. Plus att jag är pank, det är behovssuget. Jag minns att hon sa så om sitt vin. Hon var alltid tvungen att ha en bag-in-box i kylen, oavsett om hon skulle dricka eller inte. Bara med vin i kylen kunde hon klara av att inte dricka om hon inte kände för det. Det är det som är ett beroende.

