Lördag 5/2 2011

av Fredrik Fyhr

I get up in the evening, and I ain’t got nothing to say…. och det där obegripliga lyckoruset som gick ur mig till slut, lagom till februari, gick över i vanligt vemod igen. Bra förtecken, ändå. Symmetri. Tycker mig känna av något slags annalkande, även om jag inte kan förklara den känslan i ord. Det kanske bara är en fråga om motivation och inställning. Meningslöst igår. Jag blev mest bara full. Februari är en fabrik att slå och hamra i. Var skitarg för någon kväll sen, helt utan anledning. Lugnade ner mig. Munter sen. Man håller på så, medan man febrilt försöker hålla sig sysselsatt, som en ekorre, och sen får man givetvis ångest över att man inte kommer upp på morgonen. Februarifabriken. Tänkte på Birdie i förrgår, hon har en dörr i ögat. En stängd, låst dörr. Så länge hon rör sig långt borta från den är allt bra för henne, då kan hon uppleva en slags harmoni och vara nöjd över att egentligen inte göra så mycket alls. Det är förstås något som saknas, men för att komma i kontakt med något sånt måste hon gå till den där tunga, låsta dörren och det säger hon till sig själv att hon aldrig kommer våga göra.  Tredje säsongen av Millennium kommer att bli…… svår. Shufflar kitschlistan på spotify, den är faktiskt jäkla grann. Munter igen. Darling its better down where its wetter take it from me. Big smajli deer mann. Skitdagar blir bättre dagar, bättre dagar svajar omkring, Ted Gärdestad undrar när foten får tår, livet pågår, försiggår, folk dör. Per Oscarsson, John Barry, nu idag Lena Nyman såg jag. Men det är annorlunda. Hon var född på 40-talet. Intervju med Jack Nicholson; ”One of the toughest parts of ageing is losing your friends. At first it starts quietly, then pretty soon it’s every month… you feel this constant loss”. Jag är 25 år i år. Jag har börjat notera att dom gamla dör. Dom man växt upp med. Tågresan är förmodligen lång, men i takt med att folk går av på perrongerna vet man att alla sträckor har en slutstation. Vissa är som stora vita ljus, som fladdrande vita gardiner, tvättlinor, blött gräs, fåglar som lyfter, skingras, fluffiga moln som glider förbi…. så död.

