Saker jag skrev 2004: En mörk och ensam natt

av Fredrik Fyhr

Jag såg dig i vimlet idag
i din manchesterkappa
Ditt hår gungade varsamt
men dina steg var så rappa
Jag stod där och såg dig
och kunde inte låta bli
Att tänka på allt
som rör sig djupt häri

Vi talades vid på telefon igår
Du sa att ibland utan mig
är du dig så långt hemifrån
Och jag satte handen på fönsterrutan
Och lät dig forsa genom mig
Det är så mycket i mig
som också tillhör dig
Dom säger ensam är stark
och ibland är det vad jag tycker
Men allt som behövs ikväll
är ditt kvarglömda smycke

Jag minns hur vi sa
att vi alltid skulle vara ett
Jag minns varje ord, för dom lät så rätt
Jag minns att spelet som spelas
aldrig skulle gälla dig och mig
Jag minns att inget skulle vara särskilt svårt
så länge jag älskade dig

Jag har en gåta i själen som gäckar mig än
Jag har förlorat min flock
Du är min enda vän
Och jag orkar inte såga fram fler
stubbar i min själ
Det kommer ta ett tag innan vi kan leva som vi lär
Men jag är inte jagad av demoner
som dansar i en ring
Jag är inte plågad av en själ
som inte vill någonting
Jag bryr mig inte särskilt
om vad dom säger om mig
Det enda jag bryr mig om just nu
är att jag saknar dig

Så möt mig första vårdagen
Dörren är öppen, huset svart
Möt mig där och tänd upp
en mörk och ensam natt

*

3/3 2004

