Oscarsgalan 2011 – Kirk Douglas!… och så allt annat

av Fredrik Fyhr

Nattens Oscarsgala var förmodligen den tråkigaste jag någonsin sett. Den ”avskalade” scenografin innebar att sceneriet var ett enda diffust, guldfärgat kamouflage. Försöken till föryngring misslyckades totalt eftersom värdarna helt saknade personlighet och eftersom att gamlingarna fortfarande var roligast. Extremt få överraskningar eller roliga tal hölls, och Melissa Leos användande av the f-word var som ett tidigt isberg på Titanic. Jag gissade femton rätt av tjugofyra möjliga, vilket väl får anses vara ”okej” men jag skulle ljuga om jag inte grämde mig lite smånördigt över att jag faktiskt var nära att gissa flera priser som i efterhand känns självklara; Trent Reznor vann förstås för musiken, Christian Bale vann förstås för The Fighter och The Social Network vann förstås för klippningen. Hämnden hade ju redan fått en Golden Globe. Men jaja. Överlag fanns inte mycket till överraskningar, så kanske försökte jag skapa egna. Dom minnesvärda tankarna jag hade var så få att det faktiskt går att lista dom tämligen enkelt.

1. Kirk Douglas helt vansinniga framträdande i början. Utan konkurrens det mest minnesvärda. Han påminde om en pårökt och kåt Mr. Burns som glömt löständerna. Visst blev det generande stämning omedelbart, men även om humorn var ofrivillig var själva momentumet otroligt.

2. Är Filip och Fredriks favoritord månne ”tjack” och ”tjackpundare”? Deras lealösa mummel gick mig på nerverna emellanåt, men dom hade också ett visst sinne för humor igång. Framförallt när dom lekte med markeringspennan vid röda mattan och bland annat hittade en lookalike till någon av A-Teens-medlemmarna i bakgrunden.

3. Billy ”Botox” Crystal kom upp för att presentera ett pris, med repliken ”Where was I?”…. skriptat förstås, men i sammanhanget tragiskt lämpligt.

4. Vad i hela Hälleforsnäs höll James Franco på med? Gäller för hela galan.

5. Lite surrealistiskt att se Susanne Bier från ingenstans dyka upp i amerikansk TV och stå och skaka med en Oscar i handen. Man blev ju ändå rätt rörd.

6. Varför hade Christian Bale klätt ut sig med ett parodiskt Dostojevskij-skägg?

7. Stor humor att Jean-Luc Godard fått en hedersoscar.

That’s all folks. En till gala av det här slaget och till och med jag lägger ner.

