Det hängde på mig (Dylan)

av Fredrik Fyhr

Det hängde på mig
Org. Up to Me, Bob Dylan, 1974

 

Alltihop gick åt helvete
inget verkade spela nån roll
Döden följde oss steg för steg,
jag försökte lyssna på din fågelsång
Men förr eller senare måste man förstå
att tiden faktiskt rör på sig
Jag vet att du är långt borta nu
Jag antar att det hänger på mig

Om jag tänkt på det då hade jag aldrig sagt det här nu
Jag hade låtit allt glida iväg
Och om jag hade levt mitt liv på vad andra tycker och tänker
hade mitt inre hjärta gått isär
Jag var alldeles för seg för att bli besegrad
av min egen galenskap
Någon måste följa stjärnan i det blå
Jag antar att det var min sak

Våren är på väg, alla skruvar på sig
snart lyser syrenen ljum
Jag har bara en bra skjorta kvar
och den stinker av gammal parfym
På två halvår och lite till
har jag bara skrattat en enda gång
Någon var bara tvungen att ta din hand
Jag antar att det hängde på mig

Åh, det var samma gamla sensation
varenda gång du ljög för mig
Jag hade just precis övertygad mitt blod
om att jag inte längre bryr mig
Bartendern med nerver av järn
och gamla ärr från en kniv av nej
sa: Någon måste låsa upp en flickas hjärta nån gång
Hon sa att nu blev det upp till mig

Jag såg dig långsamt glida bort, till dina vänners klubbsittning
Jag skulle ha följt dig hela vägen dit
men jag fick inte komma in
Så jag väntade hela natten lång
på att du skulle komma ut och säga hej
Men när gryningen föll över floden i stan
förstod jag att det hängde på mig

Det enda vettiga jag gjorde när jag bodde på gården utanför stan
Var att ta bort alla bilderna på dig
och ersätta dom med nån annan
Är jag dum i hela huvudet
som håller liv i gamla flammor än?
Du verkar rätt utbränd nu
Jag som trodde att det brände på mig

Jo, jag träffade nån på nära håll och blev tvungen att lyfta min hatt
Hon är allt jag nånsin begärt i kärlek och spel
men jag kunde ändå inte bry mig ett skvatt
Skrämmande sanningar ekar i mig,
med vilket vemod livet ter sig
Hon kan inte få mig att sluta dingla här
Jag antar att det hänger på mig

Jo, vi kände allvaret på håll
och jag visste att det inte skulle bli nånting
Och det som blev kvar var inte mer än vad man ser
i en trasig spegelbild
När man äter med ögonen får man mer än vad man tål
sen sitter man där med notan själv
Och nån måste berätta historien sen
Jag antar att det hänger på mig

Ikväll, på tal om ingenting, tyckte jag att jag såg en gammal vän
glida in på baren mot några bord,
det såg ut som om han kysste dig
Men det var inte du och det var inte han
Bara jag som inte klarar mig själv
Men om du inte går över gränsen snart
måste det väl hänga på mig

Jag la en lapp i flaskan på bordet,
den kan du ge till Kajsa Varg
Det är henne du funderat på
men det finns inte mycket att säga alls
Vi hörde båda små röster en dag eller två
nu är resten en historiagrej
Alla måste gråta sina floder då och då
och nu är det väl dags för mig

Så spela gärna en sång till, för livet är en vacker sak
Även om dom som skriver brev från kalla kontor
säger: Du har inte så lång tid kvar
Och vi sitter alla i samma båt men du i din,
du tillhör dig
Vi måste alla hitta egna hav
Nu hänger allting på mig

Och om vi aldrig mera ses igen,
älskling, förgätmigej
Hur min magiska gitarr i ensamhet
spelade underbart och allvarsamt för dig
Och munspelsglorian runt min hals
som blåste hjärtat ur dig
Ingen annan kunde spela den där sången
du visste att den hängde på mig

 

