Saker jag skrev 2005: Världen är vår

av Fredrik Fyhr

Nu står jag här som ett helgon som tappat sin tro
Nu ligger jag ner som en hemlös som hittat ett ställe att bo
Har vart galen, kär, olycklig (allt det där)
ett pretto på kaka ända tills guden gav mig tillbaka
ett svärd – och jag slogs!

Och jag vet att du är kär i din bekräftelse, i Jack Kerouac men du,
jag hittar ingen sak i din sak i ditt ständiga snack
Du kastar masken för att verka svår – men det har gjorts i flera år
Ingen elegant fromhet fyller tomhet
i ett vidöppet sår

Jag har ingen lust att vara bitter
Det är så enkelt att spela svår
Vet du inte vilka krafter vi besitter?
Kan du rycka upp dig?
Har det inte gått upp för dig?

Att världen är vår, världen är vår, världen är vår

Världen är din, världen är min, världen är vår

*

2/6 2005

