Lysande spellistor: Regniga Hits (och en och annan personlig pöl)

av Fredrik Fyhr

Alldeles nyss kom en monsunliknande skur in utanför det öppna fönstret och Suzzie Tapper sjöng att du kan inte hindra regn från att falla ner, och jag var genast tvungen att knåpa ihop låtlistan med regniga låtar jag började på för ett tag sen. Den är ultimat för söndagar, men är tänkt att koppla till det stillsamma melankoliska varken-eller-läget som i regel infaller vissa eftermiddagar oavsett vilken dag det rör sig om. Faller regnet utanför fönstret är det idealet.

Låtlista ämnad för regniga eftermiddagar.

Fotnot. Jag märker nu att Spotifys gratistjänst har det fantastiskt användarvänliga inslaget att en låt stängs av efter att man lyssnat på den fem gånger. Jag levde i illusionen att det bara var fem gånger per dag, eller åtminstone vecka, men tydligen gäller det alltså överhuvudtaget. Eftersom det indirekt betyder att tjänsten (förr eller senare) inte kan användas längre, kan man undra varför dom inte hade kurage nog att bara ta bort den helt? Denna lömska strategi exemplifierar fint anledningen till att jag inte tänker bidra till deras verksamhet med några pengar överhuvudtaget. Kitschlistan står kvar, för sakens skull, men i övrigt blir detta tyvärr min sista spellista, åtminstone signerad spott&fy.

