Saker jag skrev 1/11-08

av Fredrik Fyhr

…. sen är det också så att jag helt enkelt hatar bloggande. Inte så att jag hatar bloggare, men formatet är meningslöst och innehållet obefintligt, det är ett extremt ytligt medium – jag skulle vidare kunna dra en massa paraleller till det ytliga samhällsklimatet, populärkulturen, 80-talistgenerationen och så vidare, men jag besparar alla det. Och jag orkar inte. Jag förstår inte varför en sida ska tillägnas en ”blogg”, ett ord som benämner något som funnits på internet sedan begynnelsen i form av communities och hemsidor, men alltså nu detta fula ord, ”blogg” helt plötsligt, kanske för att folk på aftonbladet också ville skriva skunkdagbok men inte kunde eftersom något sådant i creddsammanhang är omöjligt – hence, vi skapar ”blogg”-begreppet. Inget jag är en del av. 

Sen är det också så att jag i flera år planerat att göra en hemsida, men det är ett projekt som kräver både tid, pengar och motivation jag inte har nu. Ett riktigt projekt med andra ord, inspirerad av sånt som lardbiscuit.com, cinemassacre.com och thatguywiththeglasses.com till exempel. Tanken är att helt enkelt klämma in så mycket information som möjligt där. Artiklar, recensioner, essäer, krönikor (i brist på bättre ord), noveller, allsköns prosa, bilder och videor, filmer av olika slag helt enkelt, konst kultur det ena med det andra. Det kommer bli av en mer distinkt databas av det hela,  en själupptagenhet-deluxe-hemsida där saker förstås kan bantas över, länk-organiseras inlägg för inlägg och ha en tillhörande sökmotor. Men det är lång tid kvar.

*

1/11 -08

