Det blir alltid bättre dagen efter

av Fredrik Fyhr

År 1882 bjöd Ludvig Nobel in ett forskarlag till Baku från Finland, Sverige, Norge och Tyskland och bildade en koloni han kallade Villa Petrolea. Javad Melikov, från Baku, hade nitton år tidigare byggt världens första fotogenfabrik.

Etthundratjugonio år senare vann Azerbajdzjan Eurovision Song Contest med en svenskskriven och svenskproducerad låt. Två anekdoter av lika måttligt intresse, enligt mig.

Min lista från andra semifinalen blev jag igår kväll tvungen att modifiera, insåg jag, eftersom saker hände med bidragen när dom väl framfördes inför si och så många hundra miljoner europeiska tittare. Varken Frankrike eller Ungern – mina toppkandidater – kändes plötsligt lika självklara, men jag höll fast vid dom na inat så att säga. Jag lade även masochistiskt en dollar, bokstavligt talat, på att mitt hatbidrag Irland skulle vinna allt och att Sverige skulle komma fyra.

När bidragen var klara, och hjärnan värkte lite av kitschöverdos då den gamla schlagerregeln det blir alltid värre framåt natten i allra högsta grad stämmer, hade tidigare av mig uträknade saker som Storbritannien (Blue?!) och Ukraina (fin Disney-ballad) samt Moldavien (gammal hederlig madness) framstått som minst lika trovärdiga kandidater. Georgiens osannolikt anskrämliga bidrag hade jag, tack och lov, tidigare missat och fick istället den i ansiktet som sista nummer. Slutligen var jag även tvungen att inse att Sveriges bidrag, trots ett lite stelare framträdande än tidigare, hade en så pass bombastisk Cheiron-produktion att man var tvungen att ha den i åtanke kontra allt menlöst balladskval. Enligt samma logik framstod Azerbajdzjan också som säkrare kandidater än många andra bidrag. Min lista såg i alla fall ut såsom följer:
1. Frankrike
2. Ungern
3. Azerbajdzjan
4. Moldavien. Tjej på enhjuling som blåser i trumpet. What’s not to like.
5. Serbien
6. Italien
7. Sverige
8. Estland
9. Ukraina
10. Tyskland. Inte ofta man kan säga att en ESC-låt är ”pretentiös”.
11. Bosnien Herzegovina. Trevlig gubbe.
12. Finland

Alla mina fagra schlagertårar till: Finland, Frankrike, Estland och framförallt Ungern som kom att halka omkring på bottenplan. Ovärdigt, med tanke på att bidragen var så starka. 😦

Irritationsmoment: Danmark, Grekland (!), Ryssland förtjänade inte några röster alls. Spanien borde också fått noll. Det är en skymf (banne mig!) att Estland kom näst sist och att Vengaboys Revisited hamnade en placering över. Eller, det är åtminstone irriterande.

Förhoppning inför Baku: Att jag inte alls lägger ner så här mycket energi på Eurovision Song Contest till nästa gång. I år är, förhoppningsvis, något slags rekord. Regnet faller fint utanför mitt fönster och jag drabbas av den lite nervösa känslan av att, visst är det väl ändå så att jag har ett liv som ska levas?

Eurovision är helt klart bäst när det tar slut.