Den ständigt pågående Klyschlistan; djur, skägg, poliser mm.

av Fredrik Fyhr

Allmänna djurregler. Djur används i regel som emotionella substitut. En huvudregel: En hjälte är alltid snäll mot djur och en skurk är alltid taskig mot djur. Vidare klassiker: Djur måste alltid räddas undan katastrofer – här finns inga undantag (jfr Alien). I övrigt kan djur också dödas, framförallt i skräckfilmer från 90-talet, för att visa vilket ondskefullt hot Damien/Lennart Jähkel/Glenn Close är.

– Alla djur har det inte lika lätt. Framförallt papegojor dör hela tiden, ofta off screen; det visar sig att pippin under natten, eller på grund av något dödligt virus, dött den patetiska fågeldöden genom att helt enkelt ramla av pinnen. Ingen bryr sig : (.

Allmänna schemaregler för poliser. Det är generell praxis för polisen att anlända exakt när en dramatisk konflikt tagit slut. Det spelar ingen roll hur intensiv denna konflikt är, eller hur länge den pågår – det kan röra sig om biljakter, våldsamma shoot-outs, handgemäng mellan flera olika individer eller demolering av hyreshus – polisen anländer alltid punktligt precis när inget finns kvar att göra än att gå till eftertexter. Polisen kommer då och då i tid, men då är det oftast tidigare i filmen, och de avbryter då en konflikt så att hjältarna/skurkarna kan skiljas åt och filmen kan fortsätta lite mer. En viktig regel är att polisen då anländer i grupp – oftast med flera blinkande bilar. Ensamma patrullerande poliser som undersöker mystiska saker i gränder, eller försöker göra sitt jobb genom att avbryta en konflikt på egen hand, är alltid mer eller mindre värdelösa och åker på däng.

All work and no play… Vilken familjefader som helst kan drabbas av hastigt utvecklande galenskap som i sin tur kan leda till att han dödar hela sin familj. Har varit regel ända sedan The Shining.

Borgmästaren är en jobbig jävel. Borgmästare – i synnerhet i New York – är alltid en sur jobbig medelålders man som bara skriker och gnäller på allt. Han är oftast så jobbig att han inte ens är med, utan man får allt som oftast höra ett mindre befäl, oftast en polischef, utropa ”The mayor is all over me on this!”. Borgmästaren tenderar då och då även att ringa upp dessa befäl personligen, och det framgår alltid att dessa samtal aldrig är trevliga.

Den nära framtiden. Om en film, oftast en science-fiction-film, utspelar sig i ”den nära framtiden” så kan man räkna med en film som utspelar sig i en värld av slaskig grå lera, skrotig icke-fungerande teknik samt syntetisk ultrakommersialism överallt.

Dramaturgisk utgångslogik. Samlingsnamn för konsten att förutse vad som ska hända i en film. En slags vetenskap där man utifrån kunskap om alla klyschreglerna kan gissa sig till allt som händer i filmen. Exempel: När en thriller gått så pass lång tid utan att någon väsentlig ”överraskning” skett – och utan att en tydlig ”skurk” är i närheten – vet man att en av de goda karaktärerna snart kommer visa sig vara ond. På samma sätt vet man att när filmen, oftast någonstans i mitten, närmar sig en punkt då den skulle ta slut om den fortsatte måste något ”oväntat” hända; oftast dör någon, eller så kommer en stor vändning som vänder allt upp och ner.

Fallregler för hjältar och skurkar. När hjältar ramlar ner från höga höjder landar dom på växthus, avkanter, stora madrasser, bassänger eller andra saker som gör att dom alltid överlever mer eller mindre smärtfritt (beroende på vad för typ av film det är). När skurkar ramlar ner från höga höjder landar dom alltid på något högst otrevligt, avlångt och vasst, varpå dom hänger kvar, gurglandes blod; beroende på vad det är för film följs denna pålning Looney Toons-aktigt av att ytterligare ett gigantiskt föremål ramlar ner på dom. Som sen exploderar.

Gamla galningar har alltid rätt. Gamla galningar som mest bara excentriskt vrålar osammanhängande saker, eller bara ser lite creepy ut, är nästan alltid mycket kloka och har nästan alltid helt rätt. Den enda som förstår detta är oftast en tonåring som blir kompis med gamlingen – utan att det är något konstigt med det – och visar sig av en slump uppleva något som har med gamlingens gagg att göra. Bland gamlingens favorituttryck återfinns ”It’s worse than I thought!”, ”I’m too old to get involved” och ”What I have to tell you might frighten you”

Skägg=galenskap. En man med skägg är inte klok. Mängden skägg mäter mängden galenskap. Blir extra tydligt när män går i ”exil”. Jfr Joaquin Phoenix, Mel Gibson, Christian Bale, David Duchovny.

Tabubrytar-copouten. När en film använder sig av tabubelagda, kontroversiella eller känsliga saker för att försöka lura åskådaren om att det som händer verkligen är allvarligt och värt att bry sig om. Praktexempel: The Butterfly Effect, Rules of Attraction, Baise-Moi.

They killed Kenny! Ynglingar med namn som slutar på y, framförallt med föregående dubbelkonsonant – till exempel Kenny, Lenny, Lonny och Manny men även Randy, Rusty, Georgie och Andy – är alltid mesar som riskerar att bli djupt förnedrade och i värsta fall mördade. Gäller i synnerhet för skräckfilmer. Oregelbundna substantiv är Johnny, Benny och i vissa fall Billy som paradoxalt nog oftast är dom coola killarna.

Klyschlsitan

Advertisements