Briljanta, prekognitiva filmobservationer: Transformers 3

av Fredrik Fyhr

Transformers 3. 2011.. Försök rätta mig om jag har fel: Transformers 3 är korkat, högljutt och oförsvarligt skräp. Oändligt, absurt lång. Framkallar migrän eller åtminstone tinnitus. Hejdlöst sexistisk, stereotypt homofob och kiss-och-bajs-rolig på samma sätt som Terrence & Phillip ungefär fast inte lika smart. Det finns bra skådespelare i den här filmen som man tycker synd om. Det finns robotar utan personlighet eller identitet man inte kan hålla koll på och som man i slutändan helt skiter i, samt mänskliga karaktärer man från början har noll känslor för. Effekterna är snygga men det är meningslös information eftersom dimensionerna är oöverskådliga och ingenting hänger ihop. Filmens intrig är omöjlig att följa. Allting som händer är fullkomligt idiotiskt och meningslöst, eftersom berättelsen saknas. Verkliga katastrofer (som 9/11 och Challengerexplosionen) exploateras för att åskådaren ska bry sig. Om det finns en bra film som bara handlar om att saker sprängs och att robotar slåss så är det inte den här filmen, och dom flesta som accepterar den gör det på grund av grupptryck och låg standard. Det finns bra filmer om explosioner och våld – Människor, skulle inte den här filmen kunna vara mycket, mycket bättre? Vad finns ens här att tycka om? Varför nöja sig med det här? Jag har för mig att den första filmen var okej. Den andra var en förolämpning på människan som varelse på planeten jorden. Den tredje har jag inte ens sett, för nu är det en fråga om vetenskap. Jag kan inte bidra till att Michael Bay tjänar tio dollar till. Skräp är skräp. Det kan inte transformeras till något annat än skräp.

 

*

Roger Eberts recension

Spoony blev deprimerad, Brad ”Cinema Snob” Jones blev fly förbannad – och när dom båda hookade upp blev det extra kul.