Saker jag skrev: Såsom du

av Fredrik Fyhr

Såsom du

Och tiden rör sig
Och ingenting händer
Och den där himlen där är lika blå som igår
Och allt står stilla
Och vindarna vänder
Och det här är en sån där sång du hört förut

Och det brinner, sen blir det patetiskt,
sen går det upp i en virvelvind
Och det stannar där, det värker ett ingenting
i ett någonting, som tårar mot all vind,
såsom du

Och det är inte vad som var
Och det är inte vi
Och det är inte minnena som slår oss då och då
Och det är inte saknad
som väcker mig mitt i natten
Det är något annat, något jag inte kan förstå

Och det sjunker, tills du känner att du bottnar,
men det når aldrig grund
Och känslan bultar, du kommer inte undan,
jag har inte fått en blund, varenda vaken stund
skiner,
såsom du

Och du sa kärlek, kärlek,
bara inte snaran runt min hals
Men jag hittar ingenting här,
ingenting alls såsom du, såsom du

Och du saknar religion
Och jag tror på dig
Och jag undrar hur det känns för dig ibland
Och du sitter fast här, mellan mina rader
Du som är så fri är ändå fångad i min hand

Och du är fri, så fri som fåglar
som saknar mod och lust
Och du är fri, fri som havet kedjat
från kust till kust
varenda vind och pust
viskar,
såsom du

Så ta min hand och säg att
allt bara är en dröm
Som den här drömmen
spricker i sin söm,
och går sönder
såsom du, såsom du

*

2008, 2009, 2011

