Nya hästar

av Fredrik Fyhr

 

ingenting som nya hästar, ingenting

som när den första vågen slår in

kalevala-ägg i gryningen,

lagt kort ligger

gongongen

slår igen

 

ju mer du gömmer dig, desto mer

ska din glädje sjunka ner

till det undertryckta,

oöverstigliga

psykspöke

som går igen

 

jaga jaga jaga bort ditt dumma spöke

ingenting som nya hästar, ingenting

som när du förstår någonting

men du vet inte vad,

bara något bra,

mumsfilibaba

 

du måste stå för varje tanke, känsla, tro

man kan bara skratta åt ironi, och så

kanske tystna, för jaha vadå

du vet inte vad,

var det något

mer?

var det något

du ser kanske det,

kanske skrattar, för just det, att

du kan falla ner i allt det där du ser

långt, långt där nere, bakom ryggen och

 

falla falla falla bort från din dumma rädsla

ingenting som nya hästar ingenting

det är definitivt någonting,

så viska dina ord

hand i hand

under bord

säga hej hå,

käridingdingdong

och vi har definitivt

någonting på gång

 

ingenting att vara rädd för, ingenting

egentligen är vi redan hemma,

i gudaland eller hadesfamn,

och så någon gång ibland

kan vi uppleva att det

sker; väg väg väg väg,

väga mig framåt längs den väg

som slutar där kusten tar vid

där vågor kan vagga oss in i frid

där en kustvind far och en kastvind flyrde

där en kulen natt natt natt, min båt jag styrde

där i ögat där, precis där du blänker, och

jag undrar vad du tänker

 

ingenting som nya hästar, ingenting

så full fart framåt, om jag får be

något fladdrade just till i mitt vitöga,

jag hann inte se,

kan inte bry mig

om det

fladdra hår, badda sår, sakta rullar varje år

jag kan snart se något där framme

det rusar, rusar, rusar på

känn här, känn det slå,

framtid är på väg ändå

ingenting som nya hästar,

två

 

***

