Saker jag skrev: Ingen fiende

av Fredrik Fyhr

Ingen fiende

Det finns en idé,
om en fladdrande flagga med ett samvete
En bild som kan målas
så att det blir tydligt,
rätt och fel
Och dom vill att jag ska med
stå enade, som träd i en skog
men hur mycket jag än försöker
ser jag bara människor

Jag kan se från bergets topp
från Israel till Samarkand
Men jag ser, jag ser
ingen fiende

En världskarta i min hand
jag ser stad efter stad, land för land
Om jag har en önskan en gång för alla
vill jag dra ut en blodad tand
För man man kriga för en sak
men aldrig kämpa för fred
Jag ser mördare som mördas
och ägget kläcks om och om igen

Om jag sårat andra som jag sårats
är blodet klart nog att se
Och jag ser, jag ser
ingen fiende

Det finns bara ett krig att vilja delta i
Du blir en soldat så fort,
du tar sikte på en annan idé
Och det finns en längtan bort
men för och mot leder inte ut
Att äntligen få se ljuset
i Nangilima till slut

Kom och kasta en första sten
Jag ser fienden komma men jag har fel
I fiendens ögon är jag fiende,
det är en fråga om grader i helvetet
Jag känner världen krympa
till en knuten näve, ett halvt hjärtslag
som ett bortskämt litet barn
som håller i en handgranat

Och jag kan se
bomber falla ner
men jag ser, jag ser
ingen fiende

Kom och kasta en första sten

*

2/6 2010

