Skuggan av september

av Fredrik Fyhr

Kan du se mig?

med glansiga ögon…

Kan du förstå?

… men inga tårar

Jag tycker om den här årstiden

för man får gråta om man kan

Kan du se mig, när jag rör mig

genom tankar, genom ord

Kan du förstå att jag känner kärlek

att det rinner rakt genom mitt blod

Jag vet att du, vem du än är

kan ge mig allt vad jag vill ha

Och att jag, att jag kan svara

alla dina känslor med ett ja

Och att vi skulle kunna vara

några som verkar ha det bra

 

Men jag behöver inget

Och jag behöver allting

Och jag behöver något

Och allting är något annat

Vill du veta vad jag tänker?

Kan du se mörker som blänker

i skuggan av september?

 

Jag är så fascinerad över stjärnfall,

vad som helst som saknar ord

Jag vet att kometen kommer

Den ska slå ut oss, vill jag tro

För det svarta i mig brinner,

såsom det ljusa i mig slår

Och inga tårar ur mig rinner

Dom är ett hav nu av igår

Jag kan inte alls förklara

Men jag säger det ändå

 

Att jag behöver inget

Och jag behöver allting

Och jag behöver något

Och allting är något annat

Vill du veta vad jag känner?

Vill du veta vad som händer

I skuggan av september?

*

