Saker jag skrev 2007: Bokreaballad

av Fredrik Fyhr

Jag stod på gatan en morgon, med kaffe i hand,
väntade på att dom skulle öppna för bokrean
Jag hade stått där ett tag och försökte hålla mig varm
så kom en äldre herre vandrandes fram

Han sa ”kan du växla en femma till en gammal man
som vill parkera en bil men inte längre kan”
Jag sa ”i vanliga fall, helt ärligt och sant,
men jag väntar på rean, kan inte avvara en slant”

Han sa ”oj, en bildad, en klok, en intellektuell”
Jag sa ”det bästa jag fått höra är att jag är rätt snäll”
”Vad tycker du om Sartres lag om moral?”
Jag sa ”vad är det” han log och sa ”jaha”

Vilken högtravande typ, tänkte jag och fimpa cigg
Han tyckte väl att han var ganska lustig
”i böcker” sa han ”har jag hittat min väg ut
min flykt och min trygghet och min kärlek och min gud”

”Ungefär så” sa jag ”har jag också känt
en kokbok kan funka när hjärtat luktar bränt
och när du hungrar och hänger läpp i ditt skägg
då kan du ta en bit bröd och steka några ägg”

”Märkligt sagt min unge vän”
sa han (och han undrar väl länge än)
Han verkade inte veta vad han ville ha sagt,
jag var när att fråga hur är det fatt…

”Men vilken är din favoritdag”, sa han, ”vi kan väl prata lite strunt”
Jag sa ”jag gillar söndagar, för då är det morgon dygnet runt”
Han sa ”intressant, intressant, ett mycket bra svar, jag tror minsann rätt du har

När jag var ung gillade jag fredagen
men det var också då…”

”… Men i din kärlek till böcker, är du lika stark som jag?”
jag sa ”Jag bröt mig in i biblioteket för det var stängt idag”
Han sa ”oj, minsann, det är en stark längtan du har”
Jag sa ”det är det enda jag alltid haft, nu är det allt jag har kvar”

*

7/3 2007

