Saker jag skrev 2009: take a look around and tell me what you see

av Fredrik Fyhr

jag vill inte ha något längre 
om något skulle jag vilja kunna ge något 
utan att det har med mig att göra egentligen 
utan mig själv i åtanke alls 
vissa människor kan verkligen konsten att 
framstå som goda och empatiska 
men så tänker man på hur dom egentligen 
faktiskt inte alls har någon tanke på sig själva i sammanhanget 
och då förstår man att det är 
precis det enda dom tänker på 
sig själva 
what’s in it for me 
motivet är inte att 
göra gott 
motivet är att framstå som god 
för att säkerställa att man är god 
så man kanske får nåt tillbaka 
glupsk självbekräftelse 
som inte har nåt med 
den verkliga världen att göra 

ju mer jag tänker på det inser jag 
att det goda är bara vad vi lärt oss veta 
ingen har lärt oss tro på det 
det goda har blivit ett meningslöst skyddsställ 
och under det hungrar alla 
vi i väst lever i själsliga u-länder 
där vi mer och mer börjar likna 
kannibaler, rånare 
terrorister, uteliggare 
vi vill ha vi 
oroar oss för vår framtid och 
vi vill ha och vi 
applåderar framgång 
vi vill ha och 
vi vill inte ha 
kärlek vi vill ha 
fungerande förhållanden 
vi konstruerar vår existens tills den 
blir en maskin som sedan börjar leta 
leta leta leta scannar omvärlden för 
vi vill ha vi vill ha vi vill ha och 
vi vill inte ha något gott eller meningsfullt 
vi vill 
bara haaaaa….. nååååntiiinngg…. 

synd för dig! 
inte mitt problem! 
jobbigt läge detta! 
pinsam tystnad! 
well, gotta go! 
blocka på msn! 
kommentera på bloggen! 
vara anonym! 
ha ett alias! 
göra en egen blogg! 
få faaaansss! 
hitta på facebook! 
inte prata på gatan! 
snacka på fyllan! 
meningslösheter! 
bli ihop! 
du har allt jag inte har: UNGDOM! 
du har allt jag inte har: VUXENHET! 
vi bygger det här helt på ytliga omständigheter! 
vad roligt det blir nästan precis som sex and the city! 
jag är uttråkad! 
vi tittar på tv! 
jag bryr mig om vad du kan ge mig! 
jag försöker bry mig om dig! 
jag vet inte vad som saknas! 
ingenting saknas! 
du är egentligen ful utan smink! 
jag har varit otrogen! 
du måste flytta ut! 
din katt är död! 
lägenheten är viktigare än dig! 
hyran är viktigast! 
vill inte hamna på soc! 
vill mycket hellre hamna på en vimmelbild! 
älskar att jobba med (rätt) människor! 
älskar att jobba i (underordnad) grupp! 
lönechecken är roligare än dina historier! 
din mamma dör på ålderdomshemmet! 
din kofta luktar bajs! 
din kompis är snyggare än vad du är! 
mina vänner snackar skit om mig! 
jag är deprimerad! 
jag är utlämnad! 
jag är ensam! 
ingen jävel bryr sig om mig! 
jag vill ta livet av mig! 
synd för dig! 
jobbigt läge! 
inte mitt problem! 
ur vägen! 
jag! vill! ha! 

jan björklund, sverigedemokraterna, rökförbudshets och den 
såkallade humaniströrelsen med mera 
är uttryck för samma hat och förakt mot 
dom och det som inte bett om att få något hat och förakt mot sig och 
som det inte finns fog för att 
mobilisera ett hat och förakt mot 
det är samma 
oförmåga att förstå och samma 
otåliga vilja att slå på den oliktänkande 
och själv framstå som att 
det inte alls är så egentligen och 
faktiskt tro på det själv 
folk är fixerade på jimmie åkesson för att 
han är en så tydlig och extrem bad guy 
men han är bara en av många 
tydliga varningssignaler i samhället 

någonstans övergav vi 
idén om att göra saker för att det är moraliskt rätt oavsett vad 
någonstans tog vi till mentala vapen 
och började begära handling 
mot vad fan som helst 
någonstans tog frustrationen över och 
vi slutade bry oss om andra, om den goda saken 
och någonstans släppte vi in hat och förakt 
utan att kunna bygga det på något 
bara rent och skärt hat och förakt 
och oförmågan att släppa taget om det hatet och det föraktet 
syns i var och varannan människa 
hela tiden, överallt 

jag kan bli beklämd över att leva i en tid 
där ytligheten segrar och 
eftersom intelligens inte säljer 
är det ingen som köper den 
varpå alla istället 
tar till vapen och 
går ut och slåss mot 
väderkvarnar som tyvärr 
består av kött och blod 
jag tror den så kallade finanskrisen 
bara är ett resultat av en 
moralisk kris, som efter börsens smäll 
börjar utvecklas från kris till direkt kaos 
men 
det ena leder till det andra 

 

*

6/11 -09

