Måndag 16/1 2012

av Fredrik Fyhr

I wanted a mission. And for my sins they gave me one… Vaknar upp som om ingenting har hänt, men är kvar i allt det här ändå. Fortfarande i Saigon. Den känslan. Allting som snurrar runt. Längtar efter gravitation, även om det låter löjligt. En kraft som suger en neråt, definitivt, en jord att stå på. En som gäller. Vad betyder det att jag tänker mig en fredagkväll, en lördagkväll, ser framför mig ett dansgolv, folk där, uppslukade… och att denna bild inte ger mig någonting? Det betyder naturligtvis ingenting alls. Vad betyder det att någon överhuvudtaget lever eller dör? Allt och inget. Förstås. Och så vidare… En gång kysste någon någon annan bakom min rygg. Jag hörde det, jag såg det i ögonvrån. Det var längesen men jag minns det tydligt. Jag vände mig om och då sa dom att jag sett fel, hört fel. När jag insisterade sa dom att jag var galen. Men jag förstår nu att jag vet vad jag såg, att ens ögon och öron inte ljuger. Att jag förstås inte alls var galen, tvärtom. Allt det andra var galet. Jag har tänkt på det där. Jag har tänkt på att jag inte tänker på det längre… Tre år är ingenting. Fyra år en evighet. Jag minns det som igår. Det är ingenting det också. I den stora bilden finns ingen tid; vår upplevelse av livet är bara levande som går runt och runt och runt. Förutom det att åren går. Men inte det heller, egentligen. Tre år är ingenting. Fyra år en evighet. Jag minns det som igår. Det är ingenting det också. I den stora bilden finns ingen tid…. Fortfarande i Saigon. Det allra mest förödande är att jag vet vad jag gör. Ingen människa gör något som han eller hon inte vill. Vem sa det? Dr. Phil…. Kanske snurrar dom här tankarna omkring i mitt huvud nu för att dom bildat en virvel, och kanske är denna virvel på väg ner i ett avloppshål där dom där tankarna till sist en gång för alla kommer att försvinna, med ett slurk. Då kanske jag till sist kommer vara här och nu för första gången på så länge jag kan minnas. Här, men även nu. Och nu… snigeln längs den vassa eggen. Verkligheten är naken. The horror, the horror.

