signal 2

av Fredrik Fyhr

Jag står utanför fabriken
Jag är innanför byggnaden
Jag sitter längst in i korridoren
Jag ligger högst upp i tornet
Jag står längst ner i loppet

Jag hänger i krokarna
Jag väntar ut köerna
Jag skrotar i rummet
Jag slumrar över torget

Jag glider in i passagen
Jag kommer ut i din gångväg
Jag går på där jag stannat
Jag drömmer drömmar om dårhus

Jag låtsas att jag leker
jag spelar utan insats
Jag skrattar när jag ljuger
Jag håller på ingen särskild

Jag lyckas förklara det andra
Jag hittar allt i det här
Jag försöker nästan att andas
Jag förmår ändå bli kär

Jag tänker på din resväg
Jag följer dina spår
Jag undrar om du ser något
jag inte alls förstår

Jag tror på min upptäckt
Jag ser saker i ljus
jag hör vad du tänker
Jag närmar mig nu

Jag vaknar i språnget
Jag inser all luft
Jag öppnar en tanke
på byggnadens topp

*

*

När dagen har somnat, när mörker råder
fräser kastrullen lite lömskt, borta vid
den upplysta kokvrån,
bakom ögonlocken sparade bilder från
dagens samling människor, ord, rörelser
kroppen som har rört sig,
nu lite nött
psschht psschht psschht
älskar det ljudet, älskar det
kvällen kvar, natten
älskar det ljudet, älskar det

