Klyschlistan: Svens pokerregel och andra givna nödvändigheter

av Fredrik Fyhr


Sven.

555. Alla telefonnummer i amerikanska filmer saknar börjar av någon anledning med 555.

Extra plus för klippet från Den siste actionhjälten, en av världens mest underskattade filmer bland annat för just dessa repliker.

Anything goes-filmer. Filmer som struntar i att ge några omständigheter och istället skapar och löser sina problem hur som helst, ofta genom att slänga till med sjukt vaga och långsökta nödlösningar. I synnerhet vanligt i dåliga fantasy-filmer där vad som helst kan hända och filmen skyller på att det är ”magi”.

Daddy’s not coming home tonight. Så fort en man pratar i telefon med sin familj och säger sig vara hemma snart så vet vi att han inte kommer komma hem på ett bra tag.

Det öppna fönstret. När en hjälte flyr från ett rum där han förväntats bli kvar får man alltid se hur karaktärerna öppnar dörren och hittar först en tom säng, sedan ett öppet fönster med en vajande gardin.

Fotnotsdialoger. När intrigen inte hinner förklara allt under filmens speltid förklarar karaktärerna rakt ut hur dom sista trådarna hänger ihop. jfr Pelikanfallet, Psycho, Star Wars Episod III.

Garanterad födsel. En gravid kvinna föder barn innan eftertexterna. Så är det bara.

Godtyckliga kodord. Vid militära uppdrag är det obligatoriskt att kommunikation sker genom fåniga kodord som ”Little Cesar to Big Momma’s House, the maid is in the kitchen”, ”Santa has arrived, repeat; Santa has arrived” eller förstås ”Elvis has left the building”.

He’ll call you back/She’ll call you back. Obligatorisk replik när man kastar ut någon ifrån en telefonkiosk.

I’ll be shutting off now, if you don’t need me. När birollskaraktärer inte längre behövs kommer dom på ett eller annat sätt försvinna ur filmen – om dom är i vägen för intrigen eller en rad scener kommer försvinnandet ske temporärt. Allra mest pragmatisk är C-3PO som helt enkelt stänger av sig själv när han inte behövs.

Ledtrådsdialoger. När karaktärer för dialoger som innehåller information som förbereder de poänger som kommer följa i fortsättningen av filmen.

Obligatorisk upptäcksrisk. Så fort en karaktär smyger in på ett förbjudet rum – gärna ett hotellrum – för att snoka omkring måste någon, oftast rummets inneboende, komma in varpå karaktären måste gömma sig, eller lösa problemet på något annat trixigt sätt.

Principen om huvudpersonens delaktighet. Det spelar ingen roll om huvudpersonen är reporter, författare, pizzabud eller helt arbetslös – som huvudperson har man automatisk tillgång till polisutredningar och är alltid den förste att få reda på viktiga ledtrådar. Variationer finns, ibland förklaras delaktigheten med någon godtycklig dialog (se ”Anything goes-filmer”).

Random prat-lösning. Fenomen som uppstår när en karaktär kommer på lösningen på sitt problem genom att prata om något till synes ovidkommande som inte har något med saken att göra, stannar upp och börjar genast skynda iväg för att hinna till filmens upplösning i sista sekund.

Random running. När karaktärer springer efter varandra gäller naturlagarna lite hur som helst. Ofta kan karaktärer springa ikapp, eller ifrån, en bil oavsett hur fort bilen kör. I förstnämnda fall springer karaktärer ofta liksom åt sidan, i vad som verkar vara en diagonal riktning, men det förklarar fortfarande inte hur dom kommer ikapp bilen – när karaktärer springer ifrån bilar sker det till exempel gärna i parkeringshus där dom ofta inte bara lyckas springa ifrån bilen utan 1. Stanna och vända sig om och 2. Göra en avledande manöver/hoppa åt sidan så att 3. Bilen inte hinner svänga och kraschar. Detta är för att bilars funktionalitet och hållbarhet i Hollywood-filmer är relativa (se allmäna fordonsregler).

Skjut mig i bröstet-rörelsen. När en skurk ska hugga ihjäl en karaktär och lyfter hela armen i en onödigt lång rörelse vet man att någon kommer skjuta honom i bröstet.

Svens pokerregel. Om någon karaktär runt ett pokerbord är först med att lägga upp en till synes bra hand kommer nästa person, filmens hjälte, lägga upp ett ännu bättre kort.

Tröga hjältar. Gnälliga hjältar som försöker bryta mot Acklimatiseringsregeln och lagen om rumsbundenhet genom att vägra gå med på filmens egen premiss och envist tjatar om att vilja vara ifred, trots att det är uppenbart att filmen måste komma igång nån gång.

Annonser