signal 9

av Fredrik Fyhr

 

Idag, när informationen svallar i överflöd och signalerna inte längre är tillräkneliga, när intellektet bedöms som något icke-attraktivt på marknaden, när handlandet gång på gång ska gå före tänkandet, när ägandet oavbrutet ska gå före varandet, när vi bygger könlösa byggnader i skimrande stål som utstrålar enformig likgiltighet, när detta blir våra språk, när detta blir vår kultur… När det inte längre finns någon praktisk skillnad på en fotbollsmatch, en riksdagsdebatt, en kändisbegravning, ett kungligt dop eller en rättegång mot en massmördare. Här, idag; jag har glömt vad frågan var.

”Det är fruktansvärda handlingar. Jag tror inte att jag hade klarat att genomföra dem om jag inte hade stängt av mina känslor.”

”Jag framstår ju som sinnessjuk”

Politikerna däremot ska, som man sa på dagis, svara ärligt ja eller nej. Detta händer högst upp i näringskedjan. En politiker kan inte vara med i TV längre utan att tvingas svara ja eller nej under tidspress – ticketicketicketicketick, skynda skynda nu är det bråttom… Detta händer högst upp, detta händer för att gallra fram (säger vi) de kvalitéer som de kan tänkas ha, och, ja? Nej det händer för att göra bättre TV. Rappa ryck. Det spelar ingen roll att vi odlar ideologiska svulster som leder till tidigare obegripliga våldsdåd – 69 skjutna barn ligger i den kollektiva hjärnbalken nu men tänk inte mer på det nu, kom ihåg att rösta i valet och tuna in (varifrån du nu gör det – vart är du?) nästa gång vi grillar slipsgubbe prime time; Anna Hedenmo är säkert smartare än dig, än alla politiker, hon är smartast av alla. Kom ihåg att det är fult att inte vara lite dum.

Rubrik: Därför avgick Arkelsten
Ingress: ”Har mina skäl”

Idag, när varje människa har inte bara en front utan en hel gård som skiljer personen från omvärlden. Idag, när vi möts på dessa gårdar, minglar där, träffar gamla bekanta och nya vänner, och när personen i fråga är borta – ”vart är värden egentligen”? – eftersom denne befinner sig inuti själva huset, inte bara inuti huset utan kanske på vinden eller i källaren eller djupt inuti det dunkla, svala sovrummet; utbränd, utmattad, desperat, oförmögen att komma upp ur sängen…. Idag… vad var frågan? Så länge vi står och minglar på den här gården kommer ingenting att hända. Vi kan inte smyga in i huset, ta oss till sovrummet, försöka hjälpa till, för det vore ju intrång på integriteten förstås. Den heliga privata sektorn som är du, jag, vi. Hjälp mig inte, det är din rätt att inte bry dig om din näste. Låt domänerna förbli privata, häng upp en tyngre skylt. Le och var trevlig, använd dom där orden och det där sättet mamma och pappa lärt dig, så ska du se att världen snurrar på ändå. Kom ihåg att det är fult att inte vara lite feg.

Rubrik: ”Därför är jag smartare”
Ingress: Här är Moderaternas nye partisekreterare efter avhoppet

”Too bad about Kinney, huh?”

”That’s life in the big city”

 

 

