Saker jag skrev 2009: Resenär och medborgare (tågprosa, 31/5 -09)

av Fredrik Fyhr

12.27

sitter på ett tåg, saknar solglasögon
har stängt av mobilen, det är
”tyst avdelning”, det är
med andra ord sista minuten-biljetter

det är 25 grader varmt ute
informerar den sidoscrollande skylten i taket
remain cool säger någon
jag tänker;
regain your cool

saknar onekligen solglasögon
ska träffa min syster i lund, hon är i malmö
vi ska dricka kaffe. typ.
ska träffa m., som fått en lägenhet i stan till slut. kanske nästa helg.
jag skulle kunna förfasas
över sakernas tillstånd
över hela det fantastiska landskapet av vulgokapitalism och själlösheten som fundament och marxisten i mig som muttrar att
man kan inte vara rik om inte någon annan är fattig och
alla demokratiska samhällen behöver någon längst ner och
dom fattiga och hemlösa hungrar ihjäl och dör ut och ála mufasa så hör vi alla ihop i livets stora cirkel, eller rättare sagt samhällets automatiska, hyggligt vattentäta avloppssystem

men jag är faktiskt inte riktigt så bitter
iallafall inte idag
jag skriver en bok, vad annat kan jag göra?
dessutom är ju aftonbladet
så ofrivilligt komiska

”PIRATPARTIETS LEDARE BER SINA MEDLEMMAR OM PENGAR – OCH SEX
Rickard Falkvinge: Det här är den största chansen jag får att göra skillnad”

”Web-TV: HENNES STÖN GÖR MOTSTÅNDARNA RASANDE
Så låter Michelle Larchers.”

”FÅR SKULDKÄNSLOR AV EKONOMIN
Eva Rusz om relationsfrågor”
(ja, den fick jag också tänka en gång till på innan jag förstod vad den handlade om)

”MAKRILL, FALUKORV OCH BAGUETTE
Riktigt skum mat från Göteborg.”

”Web-TV: SE ELLENOR POSERA MED ORMAR
‘Den stryper mig!'”

”HÄR HÅNGLAR SKARSGÅRD MED LADY GAGA
Kallar henne ”jävla f-a”
(???)

”CARL JOHAN DE GEER OM ATT VARA ADEL – OCH VÄNSTER
‘Jag skrattar hela vägen till kronofogen’

”HÄR BADAR DE NAKNA
Sommar i Sverige: Hela listan på de svenska badplatserna ‘Vi ser ett växande intresse'”

WENDELA:
”Sofia har haft relationer med 3 män i fängelse ‘De har nån slags aura.'”

samt, and i’m not kidding

”HÄR KRASCHAR LASTBILEN MED 20 CITRONER
Lastbilen kraschar rakt in i räcket och tappar 20 ton citroner över bron
Se tv-bilderna från Discovery om chockerande överlevnadsvideor”

alltså förlåt men, chockerande överlevnadsvideor
hjälp det regnar citroner liksom
eller är det kanske vådligt? man kanske kan dö av citronregn?
fatta att dö av att få citroner i huvudet

ja det är en
ding ding ding dum dum dum
värld vi lever i

borde kanske inte vara
men är

ska fixa kaffe
återkommer

13.07

kaffet är
arvid nordquist classic
jag undrar om det är bryggkaffe eller något liknande som dom har i sina feta termosar, eller
om det är någon – av arvid nordquist-kompaniet själva utgår jag ifrån – specialgjord sort enbart tänkt för, låt säga, maskiner på offentlig plats
hursomhelst så duger det
precis som sj överlag
sj duger
har aldrig varit och kommer väl aldrig bli bättre än så
lite som sverige
jo, sj känns onekligen väldigt svenskt
Svenskt och lJummet

från där jag sitter kan jag uppskattningsvis se
tretton-fjorton människor
sju av dessa läser
fyra av dom är tydligt solbrända, har
sommarkläder
vitt blont rosa
en stor tröja, vit, röd, lite 80’s, en lykke li-boll kvar på huvudet sedan förra året eller förrförra eller när det nu var sånt var fashionabelt
en kepskille med james hetfield-skägg
ser sympatisk ut
har
sweden rock-tröja
”fill your head with rock”
propagerar den
i nuläget håller han på att somna
nickar med huvudet
jag undrar vad som skulle hända om nån drämde av ett distat e-ackord i öronen på honom
om man så att säga fyllde hans huvud med rock
tror han skulle bli rätt chockad
tror han skulle känna sig
så att säga
som ett metalhead

aftonbladet, i ett säte
lotta engberg gånger fyra
lite här och var ty
hon är på framsidan av kupétidningen och
kupétidningen ligger lite här och var

nästa alvesta
en hel drös folk går av, ser en
mamma tror jag först men kanske inte, det är hursomhelst inte hennes barn för det barnet går iväg, gör nåt annat
blå jeans och beige tröja och ett krulligt blont år från 1998, undrar om hon stannat där
vissa människor stannar ju på vissa år, det ser man ju ibland. hit men inte längre säger begäret att klä sig enligt modet.

kaffet surnar
mot slutet
i alvesta står ett par och omfamnar varandra, väntar på ett tåg
dom ser inte glada ut
men
mycket förälskade

folk kliver på, bland annat två
tvättäkta skåningar
den ene man den andra kvinna, dom känner inte varandra men dom är ett perfekt par jag
hoppas nästan dom finner varandra som nån sitcom regisserad av killinggänget
mannen, kort och nybliven flintis med lite grått hår här och var och sånt där skägg över munnen och glasögon på det, samt keps
muttrar
”är det så många som ska åka tåg?”
som om det skulle finnas någon logik bakom det faktum att han egentligen bara vantrivs med att han inte är själv, som om han letar efter en ursäkt så att det på nåt sätt skulle kunna vara mer rättvist om han hade det mer bekvämt, han hatar folk. typ.
kvinnan stånkar
”jaa jaa vi ska bara hitta vår plats….” och sen, som om det var sj:s fel, ”självklart är det längst in”
och jag blir tvungen att muttra
”du kunde för fan ha gått in på andra sidan vagnen, smarty”
och på en gång blir man
som hämtad ur sällskapsresan
man blir
”svensk”
på ett sj-tåg

nänä, tänker jag och blickar ut genom fönstret
ser söderns åkrar och gröna skogar
den inre resan, och allt det där

den här sträckan börjar kännas
allt mer och mer standard
den som har sett gudfadern del II minns alldeles säkert
hur de niro i en scen hugger ihjäl gamle tjocksmocken som en gång i tiden hade ihjäl hans mamma.
han hugger kniven liksom i hjärtat på honom och sedan skär han ner till gubbens högra sida. det blir ett rött streck av blod, en perfekt och nästan elegant diagonal. exakt samma diagonal åker det här tåget från stockholm till malmö.

tåget stannar i alvesta
inte för att alvesta är en attraktiv stad
utan för att det är alvesta som är söderns första järnvägsmässiga crossroad om man kommer norrifrån
här möts södra stambanan och kust till kust-banan
dvs det är här man går av om man
till exempel vill vidare österut på det jag kallar skånestäppen
typ kalmar, småland
sveriges olden goldie, kryllar av torp och slott och ruiner, också därifrån: ölandsbron
typ karlskrona, blekinge
en gång i tiden sveriges tredje största stad
efter stockholm
och riga

kommer man därifrån
alltså inte stockholm, riga utan
kalmar, karlskrona och
vill till lund, malmö, måhända hässleholm eller
varför inte köpenhamn
då hoppar man på
det här tåget
för det går ditåt

en ännu större järnvägsknut kommer visserligen före alvesta
i nässjö, det enda stället i sverige där så mycket som sex olika järnvägsspår möts.
det behövs inte mer för att en stad så pass liten som nässjö ska känna sig nöjd och glad
det är järnvägen, och bandyn. en jävla massa bandy i nässjö. och på tal om bandy, eller rättare sagt på tal om band så kommer backyard babies från nässjö, där det för övrigt bor sexton tusen pers. dom har, alltså
järnvägar. bandy. och backyard babies.

till slut skåneland och
hässleholm
mer järnvägar men också
tekniska skolan och
garnisonen, en massa jävla militärt hoppla ända in på 1990-talet men
nu finns inte garnisonen, vad som finns där den låg är
bostäder, kontor
vandrarhem, industrier
en shell-mack

därifrån kan man åka till
kristianstad
en rätt uppkäftig stad
var ingenting väldigt länge
men mycket buisnessmän där nu, inbillar jag mig
runt staden finns
vallar, som ständigt byggs ut och på eftersom
staden egentligen ligger under konstant hot av översvämning, kristianstad ligger under havsnivån
2.41 meter under havsytan kan man stå i kristianstad och det är sveriges lägsta punkt
precis som i dom flesta städer här nere så samsas 1700-talet med 2000-talet, mycket
tegel och kullersten
utanför museet finns en staty
som ser ut som hundbajs
det har jag själv sett, vet inte om
det ska vara hundbajs eller ej
kanske inte

på 1920-talet var sverige världens största export av film, vi var rena hollywood
detta eftersom vi inte var med i första världskriget
vi sålde filmer till japan, tyskland, kina, england, hela världen mer eller mindre
läser man i böcker så menas det att svensk film var känd för körkarlen och sånt, sjöström och stiller
men konst är och har alltid varit konst och det är förstås inte sant
svensk filmexport tjänade skitmycket pengar
på anderssonskans kalle
samt kapten grogg
en massa tecknade kortfilmer ála steamboat willie om en kapten som bara drack sprit
också; antisemitiska komedier
hursomhelst
denna världsomfattande filmindustri började
av att några privatpersoner började leka med den nya uppfinningen filmkameran
i en pytteliten studio i
vart om inte annat
kristianstad

så osannolikt att det nästan inte är klokt
men den där studion är kvar, intakt
har själv sett den
den sköts av en liten pluttig gubbe
som skrattar hela tiden och
tycker att allt är så himla fantastiskt
”va… är det inte det?”
säger han
ofta

*

bistrokvinnan
tredje gången jag träffar henne
hon heter catrin, tydligen
hon ser ut som en svensk blandning av patsy kensit och jannika koff som ledde nattöppet när jag var sömnlös i flemingsberg (now, there’s a movie title)
minns att k. nån gång sa att
alla bör ha varit med en 29-åring nån gång

roligt förstås, på sitt sätt
om man tänker på hur saker ser ut idag
men jag undrar hur gammal ”catrin” är
jag tror hon kommer från småland
jag undrar vart hon hoppar av, vart hon tar vägen
jag undrar varför jag själv inte gör saker lättare för mig, medan tanken växer
jag undrar vad marginalerna är
om det ska tas en chans, och
jag hör hennes röst i tågets högtalare
hon meddelar att
bistron har öppet
i femton minuter till

 

*

31/5 -09

