FFFF2 – 42 filmer från 2012 jag vill se (1/2)

av Fredrik Fyhr

Vid den här tidpunkten förra året sammanställde jag en lista över 24 filmer från 2011 jag ville se. (Jag har visserligen inte sett alla dom än men det är tanken som räknas!) Jag drevs bland annat av en treenighet av upptäckarlusta, nyfikenhet och irritation mot genrefilms/Hollywood-indoktrineringen. Och sedan 2011 har jag bara blivit mer militant så inför 2012 har jag finkammat öknen – inte bokstavligt talat – och kommit fram till 42 filmer av lite olika slag som jag tycker verkar antingen bra, förmodat sevärda eller bara värda att bli nyfiken över. Följande är de första 21 i den listan, i alfabetisk ordning.

Först kan jag beta av de filmer man får höra att man ska se fram emot om man googlar kommande filmer 2012: Rimligtvis borde The Hobbit vara bra, men jag är av någon anledning inte så tänd på den (kanske för att jag permanent tröttade på Peter Jackson från och med King Kong), jag har inte sett The Avengers ochär inte nyfiken på den (tycker den verkar ha dålig story, you see!), det finns ingenting som talar för att The Dark Knight Rises skulle vara ett mästerverk, jag är inte imponerad av trailern till Skyfall och en ny Spider-Man-film lämnar mig totalt likgiltig. Jag orkar inte engagera mig i The Hunger Games – here’s looking at you, videosöndag – och Prometheus är alltså bättre än somliga tror.

PS. Det sista jag har att säga om Prometheus lämnar jag över till Roger Ebert som ger den full pott och framför allt James Berardinelli, som ger den 3 av 4 och skriver en recension som lika gärna kunnat vara min egen.

Okej, 21 filmer av 42 från 2012 jag vill se:

Amour

Hanekes senaste Guldpalmvinnare om förhållandekriser i 80-årsåldern med Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva och Huppert förstås. Givna förväntningar.

Anna Karenina

Keira Knightley som Anna Karenina… here goes nothing!

Any Day Now

Ett homosexuellt par (en spelad av Alan ”I am invincible” Cummings) adopterar en unge med Downs. Woossh! Bara för att det måste vara den mest absurt politiskt korrekta filmidé jag sett på ett bra tag. Måste nästan vara bra, på ett eller annat sätt. Helt klart inte en ond film. (klipp från filmen fram till 1.21).

Barbara

Nästa kapitel i tyskarnas DDR-självrannsakan. Läkare i Östtyskland i början av 80-talet förvisas till ett litet sjukhus i en småstad. Kan bli hårda bud i Mellerud.

Booked Out

Odrägligt quirky romantisk komedi, verkar det som, om brud som tar polaroid-foton av alla sina grannar och gängar med the boy next door. Har ändå faith in this one. Det verkar finnas nåt där.

Bortom bergen

Två kvinnor växer upp i samma föräldrahem. Som jag förstår det hamnar den ena i ett kloster i Rumänien och hon vill inte lämna det när den andra dyker upp (hon bor i Tyskland). En film som förmodligen är väldigt bra.

Cosmopolis

David Cronenberg, Robert Pattinson, I don’t know. Kan vara hur bra som helst. Jag ger inte upp hoppet på att Cronenberg kan göra en film som tilltalar mig.

De rouille et d’os

En snubbe måste ta hand om sin son, sticker till Antibes för att bo med sin syster och hennes man, faller för brud som tränar späckhuggare (spelad av Cotillard!) som sen hamnar i rullstol (då spelad av Cotillard i rullstol). Om den är bra kan den vara otroligt bra.

Django Unchained

Well, duh.

Dracula 3D

Och, okej, visst, jag försvarar gärna den sena Argento men jag ska inte sticka under stol med att det här ser ut att vara det värsta som gjorts sedan Blå måndag – jag är ju inte sinnessjuk. Men det måste rimligtvis också vara en otroligt rolig upplevelse.

Gimme the Loot

Graffiti-kids beslutar sig för att tagga New York Mets gigantiska home run-äpple. Säger som Alan Ladd Jr sa om Star Wars: ”Could be great?”

Gravity

Stämningshöjaren och myspys-maestron Alfonso Cuarón, som jag varit svag för ända sedan 2002 (Y tú mama tambien), verkar ha mycket på hjärtat med den här science fiction-filmen.

The Great Gatsby

Årets högoddsare. Baz Luhrmann ger sig på Gatsby med DiCaprio i huvudrollen (förstås!). Det lär bli glassigt, om inte annat.

Hemel

Är rätt hög på trailern. Också en film som kan vara jäkligt bra om den visar sig vara bra.

Holy Motors

Leos Carax första film sedan 1999 om något slags shapeshiftande psycho. Med Eva Mendes, Kylie Minogue, Denis Lavant och Michel Piccoli. Kan vara nästan hur bra som helst. En verklig top ringer på den här listan.

House of Pleasures

Bordelldrama som var med på många internationella årsbästalistor förra året. Verkar inte ens ha ett svenskt release-datum, go figure.

Hyde Park on Hudson

Berättelsen om Franklin D. Roosevelts affär med sin kusin Margaret Stuckley; utspelar sig 1939 när Storbritanniens kung och drottning besökte New York. Grejen är att FDR spelas av Bill Murray! Alltså: Bill Murray for president, bokstavligt talat. Exalterad.

I Am Not a Hipster

Pseudodokumentärt drama om indie-scenen i San Diego och lidandet och kreativiteten. Kan vara patetisk, men ser ut att kunna ha rätt mycket att komma med ändå.

In another country

Panoramadrama om tre franska turister på samma turistort i Sydkorea. Regisserad av Sang-soo Hong – som säkert andra vet mer om än jag – och med Huppert i huvudrollen. Har en bra känsla för den här.

In the Family

Ultradeppigt (?) drama som tydligen ska handla om en sexårig pojke och de vuxna kring honom. Har fått mycket starkt bemötande i USA och Storbritannien. Onekligen en spännande trailer som bygger upp rätt mycket momentum. Inget svenskt releasedatum.

Les Miserables

Les Miserables från regissören till The King’s Speech och producenten till The Phantom of the Opera, motsvarar ungefär Exakt Vad Du Tror Den Kommer Vara. Men who am I kidding, detta kan bli skapligt fett.

*

Stay tuned for part 2!

