Det var Uffe som sa det: Om politik och väderstreck

av Fredrik Fyhr

”Jag tänkte på vänstern nere i
parken idag
då slut 60-tal början 70
att jag aldrig sögs in i det där
inte i det kollektiva; givetvis röstade jag på
SKP när jag var ung, man bör förstås vara kommunist
ett tag när man är ung annars är det något fel
men jag stod vid sidan om och ibland upplevde jag
bekanta som överlägsna, dom fick något
stenhårt i blicken efter att dom blivit
”medvetandegjorda” men jag tänkte i parken idag
att som Dylan sjunger i Can’t wait från Time
out of mind: Some on their way up, some
on their way down: dom var medeklassungar, dom
ville ner, ner i skiten, till det verkliga
som T.Waits ungefär.
Jag kom därifrån, inte från
skid row, men från den lilla slutna arbetarklassfamiljen.
Jag ville upp och ut
dom där ville ner och in
in i vänsterkollektivet i ”verkligheten”.
Vi möttes på halva vägen
passerade varann, friktionerade
och jag kände mej aldrig hemma i deras
ner-in-vision
och dom
föraktade min upp-ut-vision”

/En öppen vinter, s. 258.

