Saker jag skrev 2010: Bara som du tror

av Fredrik Fyhr

Jag träffade mig själv en gång
Vi möttes vid ett gathörn där en lykta brann

Och jag sa här tar din väg slut, och här tar jag vid
Ställ dig nu bland dom andra där

Och jag såg mig själv försvinna och jag såg mig bli kvar
Jag var alla i en bar och jag slog mig ned
Och jag ropade: Jag vet ju precis vem jag är
Och dom sa: Det där är bara som du tror det är

Jag var kär i en flicka, hon var kär i mig
Vi höll varann i hand och var så lyckliga så
Jag byggde en kyrka inuti hjärtat mitt
Och där stod tiden still, och där var himlen blå

Men så plötsligt hängde hon i en klocka,
högst upp i ett torn
Och jag frågade mig själv: Vad är nu det här?

Och i församlingen såg alla ut som jag
och vi sjöng: Hon är  bara vad du tror hon är

Jag skrev en bok om ett liv
Jag levde ett liv som en dikt
Jag mötte mig själv vid en sagas slut
Och jag försökte följa mina steg men jag gick för fort
som en dröm där man drunknar och tiden rinner ut

Och jag hörde min röst, den sa att tiden går
och var glad för att du finns och kan se oss så bra

Allt det andra är bara som du tror det är
En vacker dag finns du inte kvar

Jag träffade mig själv en gång
Vi möttes i sprickan av igår och idag
Och imorgon ska allting hända igen
och förr eller senare blir allting bra
Och det ligger till på vissa sätt och vis
Fastän livet är en dröm är livet verklighet
Och det finns inga helt säkra tankar att tro
Men jag vet att det där är bara som jag tror det är
Allt det där är bara som jag tror det är,
det där är bara som du tror det är

*

December 2010

