Du räcker bra

av Fredrik Fyhr

Kan du stanna här en stund nu,
kan vi prata allvar, du och jag?
Kan jag nå fram till dig i larmet,
det som tjuter varje dag

för just nu är tiden mogen,
just nu precis idag
att sluta hetsa, var dig själv,
var dig själv, du räcker bra

Du behöver inte leka
bara för att du en gång varit barn
Behöver inte ha det tråkigt,
bara för att du har blivit van

vid att du är äldre nu än du var då
men det finns väldigt mycket kvar
så sluta hetsa, var dig själv
var dig själv, du räcker bra

Jag tänker inte alls klä ut mig
när jag går på maskerad
och alla maskerna du klär dig i,
dom klär dig inget bra

Det är ju maskerad som pågår,
utanför fönstret varje dag
sluta hetsa, var dig själv
var dig själv, du räcker bra

Du har lärt mig väldigt mycket
men du tror att du är meningslös
Och du har världen vid dina fötter
men du tror du hänger löst

Det är trycket här som pressar,
på din panna droppar små
Men sluta hetsa, var dig själv
var dig själv, det räcker
så bra så

Jag vet du hört det sägas
att våran värld är relativ
så du vet du slipper bry dig,
behöver inte bry dig om nånting

Men hur duktigt du än tänker
mår du ändå bara skit
Och du känner spektrat i ditt hjärta,
i varje ände är du svart eller vit

Och du ska ut och tjäna pengar nu,
bli vad som helst, någonting
Och det ska stå i dina papper,
att du är värd din bröllopsring

Och dina barn ska säga mamma
Och du ska säga lilla vän
Och ni ska leka att du är dom,
för din barndom,
den var så länge, länge sen

Du vet så väl att det jag säger
inte är mitt perspektiv utan en sanning
Och att livet som du väljer
inte ska ge dig någonting

Du tjatar om din ålder
som om den skulle spela någon roll
Du bara horar åt din ångest…
ska du aldrig fatta det nån gång

Men en dag ska all din oro,
det lovar jag se till,
försvinna helt i vinden, just som
den blåser i april

Och du ska inte tänka på imorgon,
inte ens på nästa helg
Och du ska le helt utan någon
Du ska vara alldeles själv

Det är dags nu att vi slutar
för den här gången, du och jag
Vi kan börja här imorgon
men vi har inte så lång tid kvar

Allting har rör på sig
finns ingenting som står helt still
Så sluta hetsa, var dig själv
var det själv, det räcker
om du vill

