Saker jag skrev: Jag förlåter mig själv

av Fredrik Fyhr

Jag har fått frid, och jag förlåter mig själv
Jag har tagit mig tid, att gå tillbaka igen
Jag har varit febril, i det som var längesen
Men nu har jag fått frid, och jag förlåter mig själv

I denna tid där alla spöken går igen
I denna tid som tycks nudda vid gränsen
Mellan hatet och döden, tron, hoppet, kärleken
I denna tid, där alla spöken går igen

Du vände aldrig om,
för att förlåta mig
som om du dött, med din själ i en annan värld
Och vi fick aldrig säga,
just dom ord
som fanns under lagren
det var bara lagren,
vi fick bränna dom,
ett efter ett

Jag har fått frid, och jag förlåter mig själv
Jag har tagit mig tid, att gå tillbaka igen
Jag har varit febril, i det som var längesen
Men nu har jag fått frid, och jag förlåter mig själv

Mera borta än slut, och bara jag
som att jag lever, till slut, här idag
och jag fick aldrig säga, just dom ord
som fanns under lagren
Det var bara lagren
Nu har jag bränt dom
ett efter ett

I denna tid, när alla glömt gårdagen
Har jag tagit mig tid att se igenom det igen
Jag har fått frid
Mitt spöke går i graven
I denna tid… där jag kan
förlåta mig själv

maj 2012

*

