Bergmans videor norpade!

av Fredrik Fyhr

De ofrivilliga överraskningarna i SVT:s Bergmans video (om vilket jag skrivit här och här) fortsätter att strömma in! I avsnitt tre – där man hade mage att jämföra Sommaren med Monika och Skammen med Star Wars eftersom båda handlade om ”äventyr” (???!!!) – noterade jag något förbryllat hur Daniel Espinosa pekade på hyllan och reciterade titlarna jag själv reciterat här; Die Hard, Djupet… men vänta nu…

Någon har snott Demoner!

Från avsnitt 1

Från avsnitt 3

*

Vi får konstatera att Bergmans VHS-hylla nu innehåller blott 1710 filmer, om inte ännu färre. Vem är den skyldige? Var det du, Daniel? Eller var det månne Tomas Alfredson, eller någon annan anonym tekniker i förbifarten som inte trodde att någon skulle bry sig om själva videohyllan programmet handlar om? Jag antar att Demoner är Lars Norén-filmen från 1986, även om jag kan ha fel. Det kan ju förstås vara Lamberto Bavas Demons, om nu Bergman gillade italiensk lågbudgetskräck. Vem vet? Hyllan är ju helt random. Då kanske det var Iñirratu som snatchade den – han snackade ju en hel del om demoner och sånt när han yrade omkring i förra avsnittet. (Och förklarade via sin magiska medaljong att Bergmans ande var i huset eftersom den svängde utan att han rörde handen – även om hans överarm gungade betänkligt)

Jaja. Världen är rolig i närbild.