ett enda liv är värt någonting

av Fredrik Fyhr

Det var en så märkligt verklig dag idag

Jag såg nånting i vinden
såg vita spår över himlen

Jag kom att tänka på någonting som inte var
Det fanns ingenstans, ändå känns det klart i mig

Jag minns en hemlig väg, en annan värld, en högre sfär, en ständig puls

Det var höst i gruset, skolstart,
och nu tar allting slut igen
som det alltid gör, där det börjar om

Jag har inte tagit vägen till vår tribunal
Det kommer alltid finnas andra, och dom är inte jag

men ändå, det är så, ett enda liv är värt nånting

De vackraste män och kvinnor
skjutna från sin plats
Och bland ogräs finns odjur alla vill slå ut

Jag lovar dyrt och heligt här
att aldrig ta till våld
ens i tanken,
långsamt löser jag var knut

För ändå, det är så, ett enda liv är värt nånting

Jag minns en poet, ack så grann
Hon levde tills hon brann ut och försvann

Varenda gång jag slås
av minnet av hennes liv
är det som en evig våg över en silverstrand

åh, ändå, det är så, ett enda liv är värt nånting

Somliga räknar miljon efter miljon,
dom har varit överallt i hela vår jord
Medan andra sitter fast, kommer ingen jävla stans

Det finns människor som bara föds och dör som en hägring

men ändå, det är så, ett enda liv är värt nånting

När jag var ännu yngre än ung
Var jag lycklig närhelst natten var ljuv
av särskilda ansikten i vimlet, kär

människor som kom och gick då
dom lever sina liv någonstans nu

åh ändå, det är så, ett enda liv är värt nånting

Ett enda liv, guds himmel faller över blodhav
Skölj din själ ren och bli vän med allt du är och ser

Det spelar ingen roll om den andre stå där och ser på
Du kommer ingenstans om du inte kan förstå

att det är så, åh ändå, ett enda liv är värt nånting

Månljus, stjärnfall, här kommer natten igen
kall och underbart lång men för kort, för kort för dig och mig
Jag är vid liv, jag skymmer och jag gryr

och ändå, det är så, ett enda liv är värt nånting

*

18/9 -12