Den anonyma avsändaren

av Fredrik Fyhr



Jag fick ett brev
ifrån staten
Det var ett beslut 
som angick ett fall
Det var signerat
av riktiga människor
Och överallt nämnde dom mitt namn

Det finns en byggnad
i den här staden
där man skickar sådana brev
Dom kan alla adresser
och man kan inte svara
Man kan bara 
få besked

Jag ska hänvisas 
till en vägledarmänniska
Som ska ge mig
ett jobb på fabrik
Och jag ska säga
Jag vill inte ha det
Och han ska säga
Vad gör du då här?

Och jag är en av så många,
det spelar ingen roll nu
Om mina nätter är långa
vad gör väl det
Det finns ju så många roller
för en människa att spela
Det finns så många scener
där ridån går ner

Så i gryningens timmar
är kuverten klara
Och längs alla gator
går en brevbärare
Med röda ögon
innan staden vaknar
tjänar sin möda
och sover var dag

Jag ska stå inför alla
som vågar stå inför mig
Och mina rop ska skalla
att man spelat spel
Och man ska skriva ett brev till,
säga allt är korrekt här
Och jag ska säga
Du har fel,
vem du än är.

*

En fingervisare; jag nynnade på Nebraska medan jag skrev denna.

