Saker jag skrev: Lunnahösten

av Fredrik Fyhr



Här kommer denna dära lunnahösten
faller ner som vatten i en dal
långsamt, långsamt sjunger dom där träden,
sjunker som om himlen har gått av

Jag smuttar 
på min whisky
Du säger, 
herregud
Jag säger, 
joho du... doobidoo
Här kommer denna dära lunnahösten,
september öppnar upp en gammal dröm

Känn på denna hära lunnahösten
strömmar fram i vinden som ett lugn
här kommer allihop från hela världen
värmer varje hörn här till en ugn

Var inte det där
 någon du kände?
Kanske nån 
du aldrig mött förut?
Känn på denna hära lunnahösten
så grann, så grann att jag knappt kan stå ut

Välkomna vilda vackra lunnahösten
den sätter lätt en ros där i din mun
Bort från Malmös mög av larm och buller
alla har en chans till romans i lilla Lund

Jag hör 
röster ropa 
ner i gränden
det ekar 
klipperklapper 
från en vän
Välkomna vilda vackra lunnahösten
Välkomna den där gamla älsklingen


Kom hit in under denna lunnahösten
den värmer dig, jag lovar, i din själ
Varje mänscha är en galning och förresten
ska du få en kyss till, ty det är du värd

Jag har träffat så många 
katter att jag 
tappat bort min svans
Det var nånting som hände, 
kring min hundrafemte dans
Kom hit in under denna lunnahösten
Kom hit och låt den förändra ditt liv

Här kommer denna dära lunnahösten
Alltför vacker för att klä i ord
Där nånstans i slutet av oktober
har du bara barrrockoko i ditt blod

En gång om året 
börjar den här världen om igen
Den här världen börjar om inuti mig
Här kommer denna dära lunnahösten
Den sjunker, slinker, strömmar in i dig

*

September 2012,

löst efter Duquesne Whistle, Bob Dylan