Whiskey

av Fredrik Fyhr

Jag tar och dricker lite whiskey
och allting känns bra

Det växer snart inuti mig
som sådan grönska ska

Romantiska idéer
Kalla och hårda,
eller inte alls

Det är bara när jag druckit lite whiskey
som jag kan känna hjärtat slå
med pulsen i min hals

Det var som om en storm gled förbi här
jag menar, alldeles nyss

Det var som ett liv där allting var alldeles perfekt
du och jag och en kyss

Så vaknar jag alldeles renad
och ingenting var ens i närheten;

Det hela är vedertaget
Det hela är verkligheten

Jag orkar inte tänka på vad folk kan
komma att tänka på något mer

Föreställningen kan ta och sluta nu
Den där ridån kan gå ner

Jag sitter mellan mina fyra vägar
och det blir aldrig mer än så

Bara djupt inuti mig själv kan jag
äntligen nästan börja kanske att eventuellt möjligen
förstå

Jag tar och dricker lite whiskey
finns ingenting som känns så skönt

Oavsett hur mina dagar räknas
Oavsett vad all möda är lönt

Vårvindar friska,
och höstvindar stormar så
Det är bara när jag druckit lite whiskey
som jag kan tänka nämen, jaha
och än sen då

Jag minns vilda rop ifrån förr,
i brottstycken från min fantasi

Jag kommer inte alls ifrån
att det finns någon slags magi

i den där själva känslan
av att ha levt och att finnas till…

… jag är inte alldeles säker längre
på vad det här stackars lilla hjärtat vill

Galenskapen tar över
och det sunda ruset lugnar ner

Jag vill aldrig se det igen
och jag vill ha ännu mer

Jag skriver upp allting som hänt mig
Jag vet inte vad det ska tjäna till
Jag försöker se en bättre värld framför mig
men den där enda världen står alltjämt lika still

Jag tar och dricker lite whiskey
plötsligt är klockan halv sju
Folk går upp och går till jobbet
Jag noterade, alldeles nu
att det här dygnet börjar om igen
Det tycks näst intill absurt
Det är bara när jag druckit lite whiskey
som jag kan se det helt och fullt

Jag lever i södern nu,
jag lever där folk vet certifierat bäst

Varenda människa är en främling här
Varenda människa är en gäst

Den ena följer den andra
Man kan inte lita på nån

En bekant vars vän du säkert kysst
kommer förbi och säger
”Är du en sån”

Jag är inte alldeles säker
En sån, vad för en menar hon

Hon tycks fundera väldigt länge
Hon säger att hon är en av dom

som ifrågasätter allting
och jag får inte ta det så hårt

Jag säger Jag är inte den som är den
Hon säger jag tänkte väl
att det inte var så svårt

Hon tänder nån slags tunn cigarett
säger: Jag tror jag kan din stil
Nog är du ganska pretentiös
Nog är du macho est fragile

Jag säger: Vad du än vill att jag ska vara
så kommer jag vara precis det

Och hon skrattar till för ett ögonblick,
sen slutar hon förstås på en gång
upp med det

Jag försöker bara vara säker, säger hon
på att du ser mig som en individ

Jag säger, för all del
Jag kan ju se att du är vid liv

såvida inte allt det här är drömmar
kan det inte vara nåt problem

Hon säger: Det är möjligt
att det ligger nåt i det

Jag överväger ett försvar
men vet inte varför
Jag säger: ”Livet är bara livet
Man lever tills man dör”
Och hon suckar lite tacksamt,
säger att det var väl banalt
Jag säger att det är väl möjligt men
det är inte dina ord jag valt

Hon säger ”Nej det förstås
Vi lever i total ensamhet”
Jag säger ”Överdriv inte i onödan,
Det är en verklighet
att vi alla här behöver varandra”
Och hon säger ”Det vete min katt”
Och jag säger ”Ja, det tror jag säkert
och på det äter jag min hatt…”

Det här samtalet börjar rinna ut i sanden
och jag säger okej
Vad vill du ha utav det då?
Vad vill du ha av mig?

Hon funderar lite grann, helt ärligt
tills hon säger såsom så
att hon aldrig kommer att kunna förklara
och jag kommer aldrig att förstå

Jag tar och dricker lite whiskey
Det hela blir mycket bättre då
Jag kan slappna av inuti allting
kan låta vad som helst uppstå

Kan drömma drömmar om Sherwoodskogen
eller om planeter i en fjärran galax
Det är bara när jag dricker lite whiskey
Jag kommer somna alldeles strax

Det kan tyckas vara utan mening
Det kan tyckas vara ett skämt

Det kan tyckas vara som en vittring
fastän ingenting alls här har hänt

Men det här livet bara pågår
Antar att man lever som man lär

Det i sig är ganska märkligt
låt säga att jag är oavbrutet olyckligt kär

Jag kan se klart och tydligt
hur ynglingar gör vad jag gjort förut
Dom dricker vin och dansar galet
som om hjärtat vill ta sig ut

Pojkarna har sådan slät hy
Alla flickor har tänkt på allt
Alla män jag känner har ruttnat
Alla kvinnor jag känner tar det kallt

Jag ska ta imorgon som den kommer
och dagen efter den för den delen med

Jag ska ta gårdagen i ett släptåg
som i en svuren ed

Över att aldrig mer älta
Över att aldrig mer se tillbaks
Jag är övertygad nu om att all längtan
bara ger hunger och inga svar

Jag föreställer mig en framtid
även om jag inte vet hur

Det är en helt annan framtid
än den av talang och tur

Den som jag alltid såg förut
när det var fest här i hjärtat mitt…

… Det är dagen efter nu,
allting ligger still vid sitt

Jag tar och dricker lite whiskey
medan solen går upp

Ännu en dag på väg att färga himlen
ännu ett rymdomlopp

Det är en känsla som fyller mig
Det är en känsla som gör mig glad

Jag vet inte om det är bra i längden
men just nu känns det bra

*

26/10 12

