Vaktavlösningen

av Fredrik Fyhr

Sökte ett jobb
såsom man beställer någon slags vara
Hoppas på svar
hoppas att allt ska bli så bra
Att i desperation
ska kunden begära sin vara
och hoppa så högt
som kurvan kräver av din konjunktur

Nå din dröm!
Må inte en endaste plätt av mörker
nå din saluhall
där du håller dom borta, alla dom fattiga kräk
som tigger och stjäl
alla dessa varor du har sådan rätt att sälja
som man säljer en själ
på en midsommarkväll med vin och sång

Se vad månen är stum
Se vad kratrarna ler så kyligt ner hit
inte en enda signal
bara ett sällsamt sken
I vilket du dansar
i det dunkel som är själva livet
när kvällen blir natt och allt du tror på
är att dagen ändå ska gry

Brinn Jeanne d’Arc!
Brinn för ditt helga martyrdomskap
Vi står kvar här idag
pöbeln är vad pöbeln var
Jag såg henne, jag svär
Det var en sann vision och jag följde efter
förbi en fontän av marmor
i drottningens trädgård
där hon var klädd som en nyförlöst brud

Jag ber, går ner på knä
Jag rör mig alltjämt framåt utan minsta tvivel
Jag syr upp ett hål i en sko
Jag följer linjen i ett ärr, ett människospår
Jag tröstar mig med Pastor Röd
och hans skökor från Liljalandet
där Vladimir blev kär, långt innan fallet
och revolvern blänkte till i hans hand

Det är en spegelsal
där dagens hundar skrattar åt varandra
i oändlighet
häxors kackel i en förtrollad loop
Tomhetens tempel
där intigheten förvaras bakom bankvalv
och änglarnas röster blivit köpta och seglade
i vattenmärken på själar från förr

En hand på min
Medan dagar passerar, och solsken skriker
som mot slavarnas rygg,
och väggar av tegel där den dyra skuggan är sval
En förtvivlad röst som grät:
”Hur många knän ska jag behöva gå ner på?”
”När blir min inställning den rätta?”
”När blir mitt fria val
just exakt som sig bör?”

Mina herrar (och en och annan dam)!
Här blir det inga barn gjorda för pengar,
ska jag putsa era skor?
Ska jag hugga mer trä för att göda er tro
på att ingenting brinner
såsom den eld som vi bär inom oss
som en dag
ska ta er ner till askan; kredit debet av edera liv

Pax vobiscum
Frid vare med er i Sodom och Gomorra, och i Shangri-La
och i helvetet som inte längre står i eld, för plus minus noll
är zenit av ett spökes hjärta, och den enda tro vi har kvar
är kött och blod i en dröm om lögnarnas värld

*

6/1 -13

