Namnlös sång i Em och C

av Fredrik Fyhr

När jag var liten sa min mor “ta på dig varma kläder”
”dom pengar du har på fickan där dom har inget verkligt värde”
”men en kall vind är en kall vind och den blåser hårt på kinden”
”men var inte rädd, var inte rädd, det är bara dumma vinden”

Du står med dina nya perspektiv, försöker fatta
var är den beskärda del du utgör, som din lön beskattas
men jag har inte lust och jag har inte tid med så världsliga små spörsmål
en kall vind är en kall vind, inte mycket mer att förstå, inte svårare än så

Krigets liv, klass, politik, och alla såna saker
är uniformer du har på dig fast du är helt naken
och vissa krigar för medaljer, vissa vill ha frihet
och vissa lever livet ut och vet inget alls om livet

Det är lätt för dig att säga, säger du, så lätt att sjunga
Men alla vill ha stash cred jobb, nåt sött uppå sin tunga
Och när solen gryr över morgonen och du har nånting att gå på
då ska du se att du går på det och skiter i att förstå
Det är inte svårare än så

Hör upp, hör upp, nu är det så att all magi är på låtsas
Och tid, natur och till och med ditt eget liv ska krossas
Den dag du dör ska du se tillbaka och vad tror du då du ser där?
är det bitterhet eller kärlek och varför blev det just precis såhär
vart bar dig dina steg?
vart bar dig dina steg?
vart bar dig dina steg?

Är du beredd att offra allting, för sakerna du tror på?
Står du ensam här mot inget alls, och mår du bättre dårå?
Ja jag är beredd att offra allt, för saker som jag tror på
Jag står gärna ensam här om ingen annan vill förstå
Men det
är nog
inte

Kom vinter, kom kall svart rå natt, kom januarimänniskor
Ikväll ska jag ta på mig varmt för det är vad som lärts mig
Jag minns min mor, hon pratade med mig om varma kläder
Ikväll står jag i farstun och jag är klädd för dåligt väder

