vi sov hela dan (logg lördag 2/3-13)

av Fredrik Fyhr

… och efter att ha varit vaken i några timmar, och jag bara mindes natten och morgonen som en slags dimma, lyssnade jag på Ashes & Fire och skrev en sångtext med den melodin.

*

Jag var orakad, du var grann
Vi var på väg någonstans, man gör vad man kan
Och sängen blev en flotte i ett hav där vi drev
Men natten blev morgon såklart… och vi sov hela dan

Du kände dig skakad och rörd, jag som en man
Men vid åtta var jag bara en pojke, det blir så ibland
Från fönstret kom kylan, den kristallblå himlen, från världen utanför
som bara skiner och stör

Du var en katt i min famn
och jag var en hjälpande hand
Jag var en människa, du
var en människa, vi
var såna människobarn… och vi sov hela dan

Dina ögon var röda och vi hade inte sovit alls
Inte mycket att säga där vi låg, med din arm runt min hals
Och du var tvungen att gå, men du sa dröm om mig ändå
dröm att vi sover ännu… att vi sov hela dan

Och du var en katt i min famn
Som i en dröm kände jag hur du försvann
Men du kom ingenstans, jag
kom ingenstans, och
i min säng blev vi kvar
med våra blåmärken kvar
och vi sov hela dan

