logg onsdag 6/3-13

av Fredrik Fyhr

Till Dario Argento, or whom it may concern.

Jag har äntligen kommit fram till vad som alltid stört mig i julsången Jag såg mamma kyssa tomten. Du vet att jag alltid har känt att det varit en kinky låt till att börja med, men det har mest bara varit som en vag föraning. Jag har hört sången och tänkt: Det är något som inte stämmer med det här. Häromdagen läste jag att sången ursprungligen (som I Saw Mommy Kissing Santa Claus) var skriven av en herre vid namn Tommie Connor. Jag bifogar en bild på honom.

this guy

Vi ska ju inte döma folk bara på utseendet, men kom igen.

Nyckeln till att förstå sången är att förstå barnets perspektiv. Visst, en automatisk vuxen läsning är förstås enkel: Det är pappa som är utklädd till tomten, och mamma kysser alltså pappan, för tomten finns ju inte. Men redan i den vuxna läsningen har det alltid funnits spöket av en ängslan, en slags ”bakom kulisserna händer något”-känsla, något Unheimlische (ja, du får ursäkta mitt ständiga tjat, det är helt enkelt ett av mina favoritbegrepp). Är det inte samma känsla som i Blue Velvet, när Kyle MacLachlan är inne i garderoben och ”av en slump” (liksom, ”för att titta lite på ett konstigt stort paket”) råkar bevittna hur Dennis Hopper våldför sig på danssångerskan Isabella Rosselini.

För, kom igen, vad är det för en unge egentligen som ligger och smygtittar på när mamma hånglar med tomten? Även om det nu bara var en slump (föranlett av det där begäret av att ”titta lite” på ett ”konstigt stort paket”). Varför stannar betraktaren kvar på hånglet? Varför reser inte ungen på sig och gör sig tillkänna, eller går därifrån? Naturligtvis eftersom ungen är en voyeur – det förstår alla som hör sången instinktivt. Det är helt enkelt en fråga om snuskigt smygtittande.

Och vad smygtittas det på? Vad ser ungen?

Ungen ser tomten – och ingen annan – hångla med hans mamma. För i det här barnets värld så existerar tomten; han är ju där, mitt framför ögonen, och han håller dessutom på att förlusta sig med mamman. Det hela är alltså inte bara smygtittande på snusk utan smygtittande på en ren och skär otrohetsaffär. Mamma är hop med tomten vid sidan av. Och det bästa av allt: Ungen protesterar inte alls över detta. Det är liksom helt okej att tomten och mamma har ihop det.

”Tänk om våran pappa kommit då” sjunger ungen. Låter det inte lite längtansfullt? Kanske ungen önskar att pappan hade kommit in. Då hade ju mamman fått vårdnaden och barnet skulle få bo ihop med henne och tomten, förslagsvis i hans verkstad.

Ja, ungen vill hellre ha tomten till pappa än den gamla vanliga pappan. Varför? Därför att tomten är ett dröm-ideal, den ouppnåeliga perfekta mästaren. Att tomten är en dröm även för mamman står klart: ”Sen fick tomtens mammas klapp och kyss/Sedan sa hon Å vad du är bra”. Som i: Mycket bättre än någon annan man!

Stannar vi kvar i barnets perspektiv inser vi också vad repliken ”Ingen ser att det är du” innebär. Jag kommer osökt att tänka på Odysseus, som under sina irrfärder hamnade i Cyklopens klor.

”Vem är du?” frågade Cyklopen.

”Jag heter Ingen!” svarade Odysseus.

Och när Odysseus senare högg sitt svärd in i Cyklopens enda öga blev han blind – återigen, vi har att göra med synen här – och ropade till sina kamrater ”Ingen har gjort mig blind!”

Den här ungen, som ligger och smygtittar på hans mammas affär med den ultimata dröm-mannen, ska inte vara där. Det som försiggår här pågår helt klart bakom barnets kulisser, inne i vuxenvärldens mörka vrår av konstiga, stora paket. Barnet existerar inte i mammans eller tomtens värld just i detta ögonblick: De är ifred, som vuxna, romantiska varelser. Barnet är alltså borta – i sammanhanget ingen.

”Ingen ser att det är du” säger mamma och tilltalar alltså ungen – för det är ungens fantasi.

”Men” vet ungen, ”jag såg att det var tomten mamma kysste i vår kväll”

Barnet ser onekligen mer än de vuxna förstår, och sådana här domestiska situationer faller ju onekligen också ut över barnet i första hand. Om inte annat så finns ju skuggan av en skilsmässa inbakad mellan raderna i den här till synes så oskyldiga sången. Och ungen var där – ungen var vittne! Ungen kommer inte kunna sig luras av mamma. Ungen såg att det var tomten. Varken mamma, pappa eller tomte kommer undan sina handlingars konsekvenser.

