ESC 2013: Danmark

av Fredrik Fyhr

Ah, jag vill minnas att året var 2011 och jag skrev på denna sida: ”I år verkar det som att jag, ändå, varit lite mer ambitiös än tidigare och faktiskt fått ihop en topp tio-lista – Jag kan försöka håva in nån slags försenad creddighet här (ironi) genom att påpeka att jag, vad jag minns, aldrig tidigare haft en sådan inför den här tävlingen.”

Maw… that’s cute. En tio i topp. Tokigt värre. I år tävlar 39 länder i Eurovision och jag har koll på allihop. Ibland kan mycket hända på två år. Semifinalerna samt finalen går av stapeln vecka 20 – nu är det vecka 12 – och för tillfället känner jag att månaden april är helt i vägen. Det här högst beroendeframkallande eventet tär på min uppmärksamhetsförmåga så jag ska försöka råda bot på det genom att hålla mig sysselsatt med att i runda ord kommentera varje bidrag, utan innebördes ordning. 39 bidrag på åtta veckor, då har man väl att göra medan tiden går.

(Om den här tendensen blivit ännu värre nästa år är det illa ute med mig)

Kan börja helt random (eller inte) med Danmarks bidrag Only Teardrops framförd av tjej med det karismatiska och lite Zelda-klingande namnet Emmelie De Forest. Låten är också lite Zelda-klingande för den delen, med flöjt och etno-trummor (trummor är en trend i år). I övrigt är det en Shakira-ripoff med lite schlagerballadvibbar i versen och godtyckliga stegringar i slutet.

Danmark toppar bettingsidorna med denna låt som var, och är fortfarande, den första vinnarfavoriten. Det roliga med Eurovision är dock att eventet i sig är väldigt oförutsägbart – många olika länder som röstar, plus att det endast är framförandet under kvällen som egentligen räknas – och bettingsidorna är därför väldigt hit and miss (Frankrike och Ungern var till exempel storfavoriterna 2011 och dom kom ingenstans).

Det är fortfarande för tidigt för att spekulera i vinnare – det går oftast inte att göra förrän semifinalerna då artisten och det slutgiltiga framträdandet liksom ”uppstår” – men eftersom jag inte kan låta bli så kan jag outa att jag trots allt tror Danmark har exceptionellt goda chanser att vinna. De senaste årens vinnarlåtar, sedan Lordi ungefär, har varit traditionella poplåtar med något litet extra, gärna ett mer eller mindre quirky inslag. Och de har alla varit uppriktiga och kännbara – det syns om man fejkar, men menar man allvar så kommer man långt. Här har vi det viktigaste: Inlevelse. Only Teardrops hade varit en mellanlåt om det inte var för Emmelie De Forest själv och hennes Les Miserables-aktiga desperation; detta parat med en text som känns angelägen utan att vara specifik och med dom där Shakira-rytmerna (Shakira är världens fjärde mest inkomstbringande kvinnliga artist efter Barbara Streisand, Celine Dion och Madonna. Ej en ripoff-källa att underskatta) är det bara att fråga sig: Om det ser ut som en Eurovision-vinnare, om det låter som en Eurovision-vinnare, om det känns som en Eurovision-vinnare, är inte oddsen ganska bra för att låten vinner Eurovision Song Contest?

Mest avgörande tror jag är bristen på konkurrens. Jag ser, i nuläget, ingen annan vettig vinnare. De närmsta hoten kommer från Azerbaijan och, jo, Sverige – men då de är de tidigare vinnarna känns de kruxiga (Nederländerna och Norge är också heta, men jag ser inget hända där). Only Teardrops är designad för att vinna, det är en produktion som föreslår att Danmark hungrar efter en seger på samma sätt som Azerbaijan gjorde 2011 och precis som Running Scared är detta i grund och botten en upphottad mellanlåt. Ingenting går att säga säkert nu men jag tror, för tillfället, att denna kommer vinna enligt samma logik. Tittarna kommer gilla den, juryn kommer gilla den, den kommer få röster från alla länder, och inget annat land sitter riktigt på dom säkra korten i år.

