ESC 2013: Litauen

av Fredrik Fyhr

Andrius Pojavis – Something

Litauen ligger längst ner på min lista – observera, sist av 39 bidrag till crap-o-ramat som är Eurovision – men jag måste erkänna att det bara har att göra med det här framträdandet. Studioversionen av låten är väl gokdänd, och om det här bidraget kan räddas från sin sångare så kan den kanske komma till final åtminstone.

Men, med det sagt, vad är det för tjomme dom har hittat? Andrius ser ut som en random prao-elev som nån gett hallicugena droger och sen släpat fram på scenen och sagt: Give it your best shot! Han framför bidraget i sin egen värld, uppenbarligen, och hans ögonbryn lever ett helt eget liv. Därutöver känns det som att han verkligen vill att man ska förstå något – alltså, han tycker verkligen nåt är finurligt  – men vad det är framgår inte. Alls.

Den som vagt tittar på klippet kan åtminstone sträcka sig halvvägs in (typ 0.55-1.30): Vid första refrängen är Andrius verkligen igång, och vi får en ”cool specialeffekt” på köpet. Känns liksom: Yeeaaaahhh…! YeeaaAAAH!

Seriöst, framträdandet kan funka om Andrius får en burk Gilette, en stilistisk make-over, en stage-coach och sånglektioner. Jag försöker alltid vara positiv. Tills dess nöjer jag mig med det här klippet som får mig att ”lolla” intensivt varje gång jag ser det. Jag kan inte låta bli.

Yeeeaaah!