ESC 2013: San Marino

av Fredrik Fyhr

Valentina Monetta – Crisalide

39 länder på två månader – det ser faktiskt ut som att jag inte kommer lyckas med det, vilket måste betyda att världen inte är helt upp och ner. Memo till nästa år kanske (…) men i vilket fall som helst skadar det inte att fortsätta beta av åtminstone favoriter. Min favorit inför ESC är San Marino (jag vet att jag tidigare sa Belgien, men det skiftar) och denna riktigt grymma dänga. Det är inte bara det att jag är automatiskt partisk till alla som heter Valentina – denna Valentina Monetta var faktiskt San Marinos bidrag förra året också, och då med The Facebook Social Network Song – vilket var förra årets kanske mest iögonfallande so-bad-it’s-bad-nummer. Nu har Monetta gått igenom någon slags makeover-tryckpresskammare och kommit ut som sångdiva i en kreativ låt som även utöver ESC-sammanhang håller rätt hög klass. Texten är fin, melodin är klassiskt pampig och produktionen börjar som en smörballad för att halvvägs gå in i dansant Glora Gaynor-territorium. Detta är helt klart finsmakar-schlager, men eftersom jag är en snobb så gör det mig gott.