ESC 2013 2/3

av Fredrik Fyhr

cesc20132

Är till största delen nöjd med den mindre oförutsägbara semin, sånär som på att Vitryssland vickade in sina rostiga höfter till finalen. Glad för Andrius också! Trodde inte han skulle gå vidare. Without further ado, Semi nummer 2 med betyg från noll till fyra.

Lettland. PeR, Here We Go. **

Spattiga white-guys som hoppar omkring och försöker distrahera en från faktumet att de inte har en låt (men om Will Smith samarbetat med Robbie Williams vore det inte långt ifrån). Kul på sitt sätt dock, eventuellt nog för att gå vidare.

San Marino. Valentina Monetta, Crisalide (Vola). ***½

Min favorit, just nu. Jag tenderar att gilla dessa fläskigare ballader och detta är årets främsta och mest originella – En blaffig melodramatisk operaballad signerad Ralph Siegel (Djingis Khan!) som halvvägs har the balls att byta tempo och bli en slags old school discolåt. Valentina Monetta gjorde Social Network Song för San Marino förra året. En redig make-over.

Makedonien. Esma & Lozano, Pred da se razdeni.

Fruktansvärd röra som måste höras för att förstås. En trist kille sjunger en ballad utan melodi varpå en operadiva från en annan planet börjar bröla hieayieaieyieaieyeiy för fulla muggar. Går inte vidare – plz!

Azerbaijan. Farid Mammadov, Hold Me. ***

En sån där låt som verkar farlig när man hör den första gången men som – till skillnad från andra låtar – blir sämre med tiden. Ändå en stabil schlagerballad av hederligt virke. Går vidare.

Finland. Krista Siegfrids, Marry Me. ***

Kul trams á la upptempo-pop och Katy Perry-vibrationer. Det är onekligen kul att höra en Eurovision-låt med lite ding ding dong. Lär gå vidare och jag utgår ifrån att Krista framför numret i brudklänning.

Malta. Gianluca, Tomorrow. **

Creepy kille i Skärgårdsdoktorn-tröja som sjunger en falskt vän ballad om nån pojke. Lite grann som Finlands bidrag 2011 (Paradise Oskar, om någon minns) fast dålig. Studioversionen är autotunad bortom det vanhelgade och endast scenframträdandets benefit of a doubt ger så pass högt betyg. Går väl inte vidare, väl?

Bulgarien. Elitsa Todorova & Stoyan Yankulov, Samo shampioni. *½

Gammalt eurodisco-skräp vars tre minuter känns som en halvtimme. Ett litet plus för sångerskans energi – hon verkar verkligen tro att det hela är ashäftigt.

Island. Eythor Ingi, Ég á lif. **

Eller ”Jägarliv” om man vill. En sån där lång, fyrkantig, jättetråkig ballad sjungen av en av Islands många pudelrockare (tänker förstås på Eirikur) som till och med för tjugo år sedan hade behövt mer oomph.

Grekland. Koza Mostra & Agathon Iakovidis. Alcohol is Free. **½

Årets balkan-kallops, av någon anledning inte förbjudits pga sin uppenbara politiska agenda. Är inte alls dålig dock, har bra energi och en slags subtil svart humor som är ovanlig för den här tävlingen.

Israel. Moran Mazor, Rak Bishvilo. **

En av andra semins många snooze-fester. Moran har bra pipor men låten är asdålig.

Armenien. Dorians, Lonely Planet. *½

Förlåt, den här låten är verkligen asdålig.

Ungern. ByeAlex, Kedvesem. ***

Kille i Lars Winnerbäcks mössa väser en mysig liten sak om sin kedvesem (älskling). Har gillat denna från början, även om den nog är för jaha-aktig för att gå vidare.

Norge. Margaret Berger, I Feed You My Love. ***

Pampig och ändå återhållen blaff-dänga med extrem syntmatta, lite grann som om Robyn skulle göra en Bondlåt. Jag stör mig på att andra versen bara är första versen igen, men det är en petitess. Ligger bra till på bettingsidorna, jag tippar att den kommer trea (varför inte).

Albanien. Adrian Lulgjuraj & Bledar Sejko. Identitet. **

En sån där låt som verkar aspirera för att bli en hockeyteknings-skråla-med-i-låt; rör sig i Py Bäckman/Roger Pontare-området och handlar om Europas identitet typ. Pocahontas med elgitarrer. Tyvärr också en sånt där vi-har-ingen-låt-men-kolla-här-[gitarrsolo]-sak. Och medelålders farbrorn med Snape-hår behöver inte sjunga första versen, den femton år yngre skrikapan klarar sig bra själv.

Georgien. Nodi Tatishvili & Sophie Gelovani. Waterfall. **

Återigen, en otroligt tråkig ballad, denna gång Disney-aktig. Låter som en bebis-damm av beige tristess i jämförelse med Ukraina och Moldavien, till exempel.

Schweiz. Takasa, You and Me. ***

Frälsningsarmén som var tvungna att byta namn (tror inte Heilsarmee låter sådär jättebra heller för den delen). Låten är egentligen bara en refräng, men det är en refräng som fungerar.

Rumänien. Cezar, It’s My Life. ***

Samma sak här. Låten är skräp men Cezar, oh sweet Cezar. Jag behöver inte förklara.

De ständigt lika mediokra Big 5-länderna

Frankrike. Amandine Bourgeois, Lënfer et moi. **½

Årets högt-produktionsvärde-och-tråkig-låt-utan-karaktär.

Italien. Marco Mengoni, Lessenziale. **½

Årets högt-produktionsvärde-och-tråkig-låt-utan-karaktär #2. Låter lite som Eros Ramazotti… same difference.

Tyskland. Cascada, Glorious. **½

Okej eurodisco-schlager men rip-off-varningen i refrängen är monumental. Låter precis som Den Där Andra Låten Från Förra Året.

Spanien. ESDM, Contio hasta el final. **½

Spanska svaret på The Corrs i en Pineforest Crunch-aktig 90-talslåt som väl är ganska trevlig men så menlös att man får spader efter ett tag.

Storbritannien. Bonnie Tyler, Believe in Me. **½

Förra året kom the UK sist, helt orättfärdigt med sin Humperdink (som jag hade med på min topp tio). Men förstår ej varför de gör samma misstag igen när de kommer med en någotsånär legendarisk artist med bara en lagom bra låt. Synd.

Sverige. Robin Stjernberg. You. ***½

Finns ingen anledning att skämmas för Sverige i år heller. Låten är bra, numret är bra, sångfågeln som sjunger sjunger bra och de där häststövlarna stampar där de ska. Finns goda förutsättningar för en topp fem-placering.

Annonser