ESC 2014 börjar här

av Fredrik Fyhr

esc2014

Okej, det här blir mitt sista ESC-inlägg på… åtminstone en månad eller två. Det är 357 dagar kvar tills Eurovision 2014 går av stapeln i Danmark och i ett försök att peaka (så att jag faktiskt kan säga att det inte kan bli värre nästa år, dvs -15) ska jag hålla koll på bidragen i takt med att de blir klara, samt andra nyheter som kan vara av intresse, om inte annat så bara för mig; till exempel att Valentina Monetta kan komma att göra San Marinos bidrag en tredje gång och att 2014 kan bli debutåret för Kazakstan i ESC. Kom ihåg vart du hörde denna livsavgörande nyhet först.

Tills dess kan jag bidra med en playlist innefattande alla ESC-bidrag som finns på spotten. Bra shuffle-ride om man vill diska eller så. Och så lite Terry Wogan, en man i min smak:

Terry Wogan var BBC:s Eurovision-kommentator mellan 1972-2007 (då han tröttnade på grannröstning). Lika älskad som hatad kommenterade han spektaklen med en fantastisk distans och humor och blev år 2001 kölhalad av danskarna för att han kallade programledarna i Köpenhamn för Lilla sjöjungfrun och Doktor Död.

Wogans replik? ”I’m still trying to figure out which is which”