”I might have known” som Gandalf skulle ha sagt

av Fredrik Fyhr

Ryggradsreflexen högg till när jag såg att Sonic gjort en lista över de 100 bästa svenska albumen någonsin. Jag kanske var på extra surt humör eller något, men mitt raljerande kom som på posten. Eftersom det är Sonic som står för denna lista så kan det omöjligen vara tal om en lista över de hundra bästa svenska albumen någonsin utan en lista över de hundra mest ansett smakfulla titlarna år 2013 (ej samma sak): ”Jag slår vad om att Känn ingen sorg för mig, Göteborg är på andra plats. Det vore det ‘smakfulla’ valet. På topp tio har vi därutöver The Knife, Stina Nordenstam, Soundtrack of Our Lives och Bob Hund. Naturligtvis kommer inte Den vassa eggen eller Jag letar efter mig själv (i sammanhanget ett lol) vara med där – Ja dä ä dä borde rimligtvis vara med på topp tio, men man ska väl inte hoppas på för mycket. Kanske Ebba Grön, första skivan då. För sakens skull. Inte Imperiet, åtminstone inte topp tio. Vad är mer populärt nuförtiden? Vi har ju jazz, den musikaliska motsvarigheten till att vara självutnämnd expert på s.k. ‘finöl’ och så brukar ju Neneh Cherry, som nästan ingen lyssnar på, alltid ploppa upp där, fast kanske inte topp tio. Latin Kings är väl ingen omöjlighet heller”.

Sen tänkte jag att jag inte ska vara så sur utan ge alla kulturmänniskor ett benefit of a doubt – varför inte liksom.

Sonics 10 bästa svenska skivor:

1. Stina Nordenstam – And she closed her eyes

2. Håkan Hellström – Känn ingen sorg för mig Göteborg

3. Jan Johansson – Jazz på svenska

4. The Knife – Deep cuts

5. Neneh Cherry – Raw like sushi

6. Latin Kings – Välkommen till förorten

7. Ebba Grön – We’re only in it for the drugs

8. The Soundtrack of Our Lives – Welcome to the infant freebase

9. Monica Zetterlund & Bill Evans – Waltz for the Debby

10. ABBA – Arrival

Och jag ba men geeeez!

