Flemingsbergs station

av Fredrik Fyhr

Det finns en kille på YouTube jag noterat i ett par år nu, och jag prenumererar på honom eftersom jag tycker han är så ”kul”. Han heter Alexander, är född 1986 och tycks vara en funktionell autist. Han lägger upp saker på YouTube för sin kreativitets skull; egeninspelade matlagningsprogram (som inte går så bra), så kallade ”uppesittarkvällar” som jag inte riktigt förstår vad de innebär, samt hundra procent oansenliga inspelningar han gjort av totalt oglamorösa platser. Han har även på egen hand gjort ett helt BingoLotto-wikipedia.

Hans senaste video är bilder från Flemingsbergs station och jag tyckte bara det var så fascinerande att se denna exceptionellt deprimerande plats ur hans ögon. Exceptionellt deprimerande eftersom jag själv bodde där 2006-07, i en tid av mitt liv som (trots vissa bra saker) var lika rastlös, enslig, oinspirerande och förvirrad som stämningen jag upplever (därför, antar jag) i hans video. Har inte varit där på sex år men det känns fortfarande som att jag är där när jag ser bilderna. Unheimlishce.

*

kuriosa. pausa vid 1.01 för att se klossen jag bodde i. högsta våningen, med utsikt över enbart skog och tågspåren. man hörde alltid tågen dundra förbi, om nätterna var det godståg. minns hur jag kunde stå där om nätterna och titta ner på dom – dom skenade förbi där nere, skar upp mörkret med sin lyktstolpegult skinande dödvikt – och omgiven av nattens mörker känna mig som om jag var den enda som var vaken i hela världen. ungefär som att vara i rymden alltså. fast det var flemingsberg. ett av stockholms många sibirien.