ESC Schweiz & Finland + Melodifestivalen

av Fredrik Fyhr

sebalter

Första deltävlingen i Melodifestivalen har passerat men i ESC-sammanhang handlade denna lördagskväll mer om Finland och Schweiz som hade båda sina finaler ikväll. Finland hade ett par bra etno-ballader blandade med emo-skräp och vinnarna – gossarna Softengine – landar någonstans däremellan med ett tunt men ganska poppigt och peppigt nummer kallat Something Better.

Finalbidragen i Schweiz har jag skrivit om tidigare och till min glädje fick min (visade det sig) ganska spattiga (eventuellt påverkade) favorit Sebalter gå vidare med sin catchy fiol- och vissel-dänga Hunter of Stars. Hann se de sista fem-tio minuterna av finalen och det blev faktiskt något av en rysare – jag klappade händerna med ett ”YES!” och insåg att jag nu är förlorad.

*

Meanwhile var allt som vanligt i Melodifestivalen då två av de bästa låtarna – Alvaro Estrellas Bedroom var bäst på hela kvällen och Mahan Moins Aleo inte fy skam heller – åkte ut på en gång, varpå en medioker låt (av Yohio) och blott en bra (Songbird, med Ellen Benediktson) gick vidare till final och ett vidrigt stycke röstfiske signerat Kempe (Linus Svennings Bröder) till andra chansen.

*

Nästa finaldatum är Maltas final nästa lördag den 8:e februari och det är la inte omöjligt att jag tar en titt på finalisterna under veckan som kommer.