ESC Armenien: Aram MP3 – Not Alone

av Fredrik Fyhr

Bookiesarna, och ESC-communityt, har Armeniens Aram MP3 som favorit med brölballaden Not Alone, som jag hört några gånger men ändå inte fastnat för. Detta är ingen favorit på samma sätt som Emmelie de Forest och Loreen var det – dvs där man praktiskt taget visste att de skulle vinna på förhand – åtminstone hoppas jag inte det. Jag upplever inte alls detta som en vinnarlåt nämligen och jag ser inte heller varför den skulle vara ett sådant säkert bett. Det av följande orsaker.

1. Vi har ingen liveversion än. Seriöst allvarligt! Produktionen och videon här är ju fin och så, men det osar inte så lite Frankrike 2011 och Sognu som alla trodde skulle vinna men som inte kom någonstans för när den korsikanske sångfågeln väl stod på scen hände inte så mycket och alla hade bara hört studioversionen innan. Därutöver är det ett jämnt ESC-år i år och skrällar lurar i buskarna.

2. Det är ingen riktig låt. Det är ett par mantran som vrålas med James Hetfield/Chris Cornell-komplex. Upprepar: Det är ingen riktig låt.

3. För allvarlig för att vara en vinnarlåt, månne? På vilket sätt skulle den här lite grådaskiga och deprimerande saken förena Europa till att ringa och rösta? Är det jag som missat något?