ESC Estland & Litauen

av Fredrik Fyhr

Lettlands kakbaksbidrag Cake to Bake är ju klassiskt ESC-trams på hög nivå men hur är det med de andra baltländerna?

Estland skickar sång- och dansfågeln Tanja med Amazing. Jag har sett det ursprungliga vinnarframträdandet ett par gånger men inte kommit ifrån den lätt bisarra mängden ”kast med tunn blondin” som pågår i det. Tanja flyger och far som en ballong ett barn blåst upp och släppt taget om. Med studioversionen i öronen kan jag konstatera vad jag misstänkte – att låten faktiskt är helt okej, trots att den faller under ”samma-som-förra-vinnarlåten”-kategorin (den här gången är det både barfotadans och Loreen-oomph i receptet). Estland är ju något av ett lill-Sverige-land, så det är inte så oväntat att deras nummer håller rätt högt produktionsvärde. Går till final, tippar på en mellanposition.

Jag har varit tveksam från början till Litauens bidrag Attention – eller A-tään-chöööön! som det efter ett tag blir omöjligt att inte kalla den – från början men nu vet jag att jag inte vill höra Vililja Mitaciunaites låt en enda gång till (annat än i andra semifinalen, då den går upp). Det är en av de mer irriterande ESC-låtar jag någonsin hört. Stackars Litauen vars mello gick till så att alla artister sjöng samma låt – denna! – om och om igen. Tortyr. Ändå inte ett uselt nummer, och jag ska erkänna att Litauen i sin bisarrhet blivit ett ganska intressant ESC-land (skrattar fortfarande åt förra årets Andreus och året innan det var det ju killen med ögonbindeln som fick alla att säga ”vaa?”) och Vililja tar vidare Litauens skumma tradition fint.